+FishEco
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Drömfiske i Nordamerika
Femte största Muskien i världen...
Fotograf: Stephan Nielsen

Vilket drömfiske! Klicka...
Foto: Stephan Nielsen
Egentligen kom denna resa ut av ingenting som det ofta kan bli. Den var inte planerad och var inget vi hade pratat om. Men,  när vi var på förra resan i Canada/ USA och fiskade med gänget och min vän Duff, som skulle bli pappa inom tre veckor, hade han en inplanerad resa till Canada och Linda Rice´s Moosehorn Camp. Duff ville gärna ha med mig och efter några dagar med kraftig övertalning av familjen var jag på väg...

Duff hämtade mig i lufthamnen i Mineapolis / St Paul och vi åkte direkt till Bemidji. Duffs bror Chris, bor och arbetar i Bemidji och har ett stort hus på över 400 Kvm vid Lake Marquette, en fin Musky sjö. Jag har eget rum i källaren och alla mina musky prylar står alltid kvar hos Chris när jag är hemma i Sverige.

Efter en god natt sömn var det dax... Duff och jag fiskade en dag själva då Chris skulle tävla med den lokala Musky Ink klubben. Vi fiskade på Lake Bemidji, e grym sjö som håller "byskt" med stora fiskar men är oxå extremt svårfiskad. Min plan var klar från start. Fiska med pounder Bull dawg och gå efter med en " One Bite"... Vi fiskade typ 4-5 timmar och Duff hade en fin följare som han missade... Duff behöver nya glasögon men vill inte erkännna det för sig själva :-) Duff älskar att trolla och hatar fiska tunga Bull Dawgs så efter en timmas tjat blev det trolling. Efter fyra timmar utan ett enda rip tyckte jag att vi kunna spinnfiske den sista timman, vi var ju på rätt ställe och det var rätt förutsättningar. Duff numlade lite men det blev så ändå.

Stora beten!Vi fiskade en dryg timma... Nada... Duff gnällde som vanligt... tungt och jobbigt.. blahhh... Jag sa till honom," One cast its all it takes"... " Then you go from Zero to Hero". Duff hånade mig och skrattade högt. Jag tog ett kast, tog två kast och i tredje kastet small det... Bullen ramta ytan, jag tog ett vevtag och BANG... fast fisk... Duff gick helt amok och sprang som en liten unge i båten. Frågorna haglade, är den stor ? Känns den fin, känns det bra? Han var helt upp i varv! Jag drillade fisken lugnt och fint och kände hur den klöv alla växter under båten. Nu var den rätt under oss och jag bände upp den till ytan och rätt upp i håven. Vi var chockade! Den var Gigantisk!

På brädan mätte Duff den till 55,5 inches minimum. Båten gungade och det var svårt att mäta. Spelar ändå ingen roll. Jag var chockad och glad som en liten unge. Fisken var fet som en julgris och mina armarna darrade. Vi vägde henne på en 50 lb våg (22,9 kg) och den gick rätt i botten. Med sina 55 inches var fisken den femte största Muskien som landats i världen detta år, vid denna tidpunkt. Det spelar egentligen ingen roll att jag aldrig får veta exakt vad hon vägde, jag är lycklig ändå :-). Det var slutfiskat för dagen och kvällen firades på den lokala puben med bira och pizza.

Kl. 05.00 om morgonen var det upp igen och iväg till Canada och Moosehorn Camp. Brett Ericksson blev min båt polare för de nästa fyra dagarna. Bäste båtföraren jag någonsin har träffat och fisket det bästa det med.

Lac Seul är gigantiskt

Lac Seul är gigantiskt. Vi fiskade endast en liten liten bit av detta fantastiska vattensystem Här finns massor av heta platsar som håller stor fisk Kolla nacken på denna fisk... GRYMT och helt brutalt Rock´N´Roll.. Helt galet och samtidigt overkligt. De stora kommer på mina grejor varje dag Jag har fortfarande svårt att tro att jag lyckades så otroligt bra på denna resa.. Helt osannolikt vilka fiskar...