+FishEco
Magazinefisheco.se
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Lyckad sanering av miljöfarligt vrak - 730 liter olja pumpades upp från havsbotten!
Fotograf: HaV

Lyckad sanering av miljöfarligt vrak - 730 liter olja pumpades upp från havsbotten!

Den första saneringen av miljöfarliga vrak i svenska vatten är nu avslutad. Totalt kunde 730 liter olja pumpas upp från vraket Thetis utanför Smögen i Sotenäs kommun.

- Vi är väldigt nöjda med saneringen av Thetis som ska ses som ett pilotprojekt. Metoden att undersöka och sedan sanera vraket med hjälp av fjärrstyrda undervattensrobotar fungerade och den olja som fanns ombord är omhändertagen och innebär inte längre någon miljörisk i den här känsliga skärgården, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Det var 1985 som fartyget Thetis sjönk på väg hem efter en fiskeresa, fullastad med sill, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn. Det blåste mycket vid tillfället och fiskefartyget slog runt men ingen i besättningen omkom. När Thetis sjönk så innehöll bottentankarna cirka 22 kubikmeter dieselolja, vilket är flera gånger mer än en vanlig oljetank i en villa.

- Om stora mängder olja skulle läcka ut under en kort tid så skulle det orsaka stora skador både i den marina miljön och på land. Thetis ligger i en väldigt känslig skärgård med stora naturvärden, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

- Samtidigt låg vraket bra till och passade därför som pilotprojekt. Det ligger på 30 meters djup, nära en hamn och är i förhållandevis god kondition. Saneringen av Thetis kan ses som ett test av metoden att med hjälp av av en fjärrstyrd undervattensrobot borra hål i vraket och pumpa upp oljan.

Saneringen av Thetis gjordes under december månad 2017, den pågick under 13 arbetsdagar och arbetet utfördes av Marine Works AB i samarbete med Miko Marine A/S. Den kostade totalt 4,7 miljoner kronor, pengar som HaV fått från Naturvårdsverkets anslag för förorenade områden för att undersöka och förbereda sanering av sjunkna fartyg. Inför själva saneringen har Kustbevakningen också dykt och mätt tjockleken på skrovet och Sjöfartsverket har kartlagt fartyget med hjälp av multibeamekolod och side scan sonar som filmar havsbotten och vraket och skapar datorbilder.

- Först vid den manuella inspektionen med hjälp av dykare kunde vi se att det inte längre fanns någon olja i bottentankarna. Rören som sticker upp några decimeter från huvuddäck visade sig ha rostat sönder och ha stora hål i sig, där oljan måste ha läckt ut under åren Den olja som hittades och pumpades upp var främst dieselolja från dagtankar, säger Christer Larsson.

Kustbevakningen och olika företag har tidigare genomfört ett antal saneringar av nyare vrak där det finns ägare och fartygen är försäkrade. Saneringen av Thetis är första gången som en svensk myndighet tar fram en modell för vraksanering och genomför tömning av olja ur ett äldre, ägarlöst vrak.

-­­ En lärdom från saneringen av Thetis är att liknande projekt i framtiden bör göras under den period av året som har bäst väder. Haveriplatsen för Thetis är oskyddad och vind ifrån norr, väster och söder vilket innebar att arbetet fick avbrytas vid flera tillfällen, säger Christer Larsson.

FAKTA/fartygsvrak

  • Det finns cirka 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster, 300 av dem har klassats som miljöfarliga av Sjöfartsverket i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten, Kustbevakningen, Statens Maritima Museer ochChalmers Tekniska Högskola. Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara, de innehåller stora mängder olja som kan orsaka skador i stora områden om de läcker ut. Från och med 2016 har HaV ett samordnande ansvar gällande utredning och sanering av de miljöfarliga vraken.
  • Regeringen satsar 25 miljoner kronor om året i tio år, totalt 250 miljoner kronor, för att minska miljörisker från vrak längs Sveriges kust. Enligt regeringen kan i så fall mellan ett och tre miljöfarliga vrak saneras per år.
  • Den metod som, efter offentlig upphandling, användes vid saneringen av Thetis var en separat fjärrstyrd borrutrustning – en norsk uppfinning ”Moskito” som utvecklats av företaget A/S Miko Marine. Borrutrustningen fördes ned till vraket med hjälp av en ROV (Remote Operated Vehicle). Den placerades på skrovet och sattes fast med sina elektromagneter. Två hål borrades på vraket och en anslutning monterades över hålet. Via slang kunde olja sedan pumpas upp till ytfartyget.

Se undervattensfilmerna från saneringen av Thetis

Se intervju med HaV:s generaldirektör Jakob Granit om vraksaneringen i svenska vatten

Läs mer om Thetis på HaV:s hemsida

På HaV:s hemsida finns en karta över de 30 mest miljöfarliga vraken.

Läs mer om Chalmers riskbedömningsmodell VRAKA

Här kan du läsa Sjöfartsverkets rapport ”Miljörisker sjunkna vrak - Undersökningsmetoder och miljöaspekter”

Här kan du läsa Sjöfartsverkets rapport ”Miljörisker från fartygsvrak” (Regeringsuppdrag 2009/4683/TR)

För mer information om saneringen kontakta Havs- och vattenmyndigheten

Kontaktpersoner: Christer Larsson, enheten för havsmiljöförvaltning, Havs- och vattenmyndigheten, tfn 010-698 69 11, mobil: 076-538 62 11, e-post: christer.larsson@havochvatten.se, Fredrik Lindgren, enheten för havsmiljöförvaltning, tfn 076-538 62 14, fredrik.lindgren@havochvatten.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla. Citera gärna våra pressmeddelande och nyheter, men hänvisa alltid till HaV.



Dela denna artikel...

   


Lägg till kommentar
Namn
Rubrik
Meddelande
När du kommenterar på +FishEco får du inte kränka andra personer. Inläggen får inte heller innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha något rasistiskt innehåll. +FishEco förbehåller oss rätten att redigera dina kommentarer vid behov. Tänk på att hålla en god ton.
Jag godkänner avtalet ovan

Ange säkerhetskoden:















Sida: [1] 2 3 4 ... 114 Nästa Sista



Monsterabborren högg dubbelt!

Monsterabborren högg dubbelt!

Spinn Den här riktigt låååånga abborren högg först Kaj Sjöbergs bete, sedan på kompisens, sedan på Kajs igen! Att den var stor såg dom direkt, så håven kom fram, men inte att den skulle vara...

Inga kommentarer
Sportfiskarna rekordsatsar på Höstlovet!

Sportfiskarna rekordsatsar på Höstlovet!

Notiser Snart väntar höstlovet. Sportfiskarna gör i år en rekordstor satsning med 47 fiskedagar för skollediga barn och ungdomar på 25 olika platser runt om i landet...

Inga kommentarer
Nytt avsnitt av Gäddfemman - Avsnitt åtta på Vättern!

Nytt avsnitt av Gäddfemman - Avsnitt åtta på Vättern!

Press/ reklam Då var det dags för avgörandet i sjön Vättern! Kommer Upplev behålla ledningen eller kommer de andra lagen komma ikapp! Det återstår att se i det åttonde avsnittet av gäddfemman!

Inga kommentarer
Sportfiskemässan går mot rekord - biljetterna släpps 1:a dec!

Sportfiskemässan går mot rekord - biljetterna släpps 1:a dec!

Mässor Sportfiskemässan 2019 går mot rekord. Aldrig har så många utställare bokat upp sig så tidigt och den 1:a december släpps biljetterna...

Inga kommentarer
NyttFiske återuppstår - premiär den 29:e november!

NyttFiske återuppstår - premiär den 29:e november!

Press/ reklam NyttFiske återuppstår! Den populära webshowen med Robert Robbo Jonsson startar den 29 november, inte missa det...

Inga kommentarer

Senaste nytt  Mest lästa

Nyhetsbrev / +MagazineFishEco

Nyhetsbrev


Prenumerera kostnadsfritt på dagliga fiskenyheter från Fiske24/7 genom att ange din epostadress:
Fiske24/7 är ett helt gratis nyhetsbrev som sammanfattar utvalda nyheter från iFiske och Fisheco, filmer och blogginlägg kring svenskt sportfiske och andra vattenfrågor varje dag 365 dagar om året. Avprenumerera på Fiske24/7.