+FishEco
Magazinefisheco.se
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Lyckad sanering av miljöfarligt vrak - 730 liter olja pumpades upp från havsbotten!
Fotograf: HaV

Lyckad sanering av miljöfarligt vrak - 730 liter olja pumpades upp från havsbotten!

Den första saneringen av miljöfarliga vrak i svenska vatten är nu avslutad. Totalt kunde 730 liter olja pumpas upp från vraket Thetis utanför Smögen i Sotenäs kommun.

- Vi är väldigt nöjda med saneringen av Thetis som ska ses som ett pilotprojekt. Metoden att undersöka och sedan sanera vraket med hjälp av fjärrstyrda undervattensrobotar fungerade och den olja som fanns ombord är omhändertagen och innebär inte längre någon miljörisk i den här känsliga skärgården, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Det var 1985 som fartyget Thetis sjönk på väg hem efter en fiskeresa, fullastad med sill, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn. Det blåste mycket vid tillfället och fiskefartyget slog runt men ingen i besättningen omkom. När Thetis sjönk så innehöll bottentankarna cirka 22 kubikmeter dieselolja, vilket är flera gånger mer än en vanlig oljetank i en villa.

- Om stora mängder olja skulle läcka ut under en kort tid så skulle det orsaka stora skador både i den marina miljön och på land. Thetis ligger i en väldigt känslig skärgård med stora naturvärden, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

- Samtidigt låg vraket bra till och passade därför som pilotprojekt. Det ligger på 30 meters djup, nära en hamn och är i förhållandevis god kondition. Saneringen av Thetis kan ses som ett test av metoden att med hjälp av av en fjärrstyrd undervattensrobot borra hål i vraket och pumpa upp oljan.

Saneringen av Thetis gjordes under december månad 2017, den pågick under 13 arbetsdagar och arbetet utfördes av Marine Works AB i samarbete med Miko Marine A/S. Den kostade totalt 4,7 miljoner kronor, pengar som HaV fått från Naturvårdsverkets anslag för förorenade områden för att undersöka och förbereda sanering av sjunkna fartyg. Inför själva saneringen har Kustbevakningen också dykt och mätt tjockleken på skrovet och Sjöfartsverket har kartlagt fartyget med hjälp av multibeamekolod och side scan sonar som filmar havsbotten och vraket och skapar datorbilder.

- Först vid den manuella inspektionen med hjälp av dykare kunde vi se att det inte längre fanns någon olja i bottentankarna. Rören som sticker upp några decimeter från huvuddäck visade sig ha rostat sönder och ha stora hål i sig, där oljan måste ha läckt ut under åren Den olja som hittades och pumpades upp var främst dieselolja från dagtankar, säger Christer Larsson.

Kustbevakningen och olika företag har tidigare genomfört ett antal saneringar av nyare vrak där det finns ägare och fartygen är försäkrade. Saneringen av Thetis är första gången som en svensk myndighet tar fram en modell för vraksanering och genomför tömning av olja ur ett äldre, ägarlöst vrak.

-­­ En lärdom från saneringen av Thetis är att liknande projekt i framtiden bör göras under den period av året som har bäst väder. Haveriplatsen för Thetis är oskyddad och vind ifrån norr, väster och söder vilket innebar att arbetet fick avbrytas vid flera tillfällen, säger Christer Larsson.

FAKTA/fartygsvrak

  • Det finns cirka 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster, 300 av dem har klassats som miljöfarliga av Sjöfartsverket i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten, Kustbevakningen, Statens Maritima Museer ochChalmers Tekniska Högskola. Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara, de innehåller stora mängder olja som kan orsaka skador i stora områden om de läcker ut. Från och med 2016 har HaV ett samordnande ansvar gällande utredning och sanering av de miljöfarliga vraken.
  • Regeringen satsar 25 miljoner kronor om året i tio år, totalt 250 miljoner kronor, för att minska miljörisker från vrak längs Sveriges kust. Enligt regeringen kan i så fall mellan ett och tre miljöfarliga vrak saneras per år.
  • Den metod som, efter offentlig upphandling, användes vid saneringen av Thetis var en separat fjärrstyrd borrutrustning – en norsk uppfinning ”Moskito” som utvecklats av företaget A/S Miko Marine. Borrutrustningen fördes ned till vraket med hjälp av en ROV (Remote Operated Vehicle). Den placerades på skrovet och sattes fast med sina elektromagneter. Två hål borrades på vraket och en anslutning monterades över hålet. Via slang kunde olja sedan pumpas upp till ytfartyget.

Se undervattensfilmerna från saneringen av Thetis

Se intervju med HaV:s generaldirektör Jakob Granit om vraksaneringen i svenska vatten

Läs mer om Thetis på HaV:s hemsida

På HaV:s hemsida finns en karta över de 30 mest miljöfarliga vraken.

Läs mer om Chalmers riskbedömningsmodell VRAKA

Här kan du läsa Sjöfartsverkets rapport ”Miljörisker sjunkna vrak - Undersökningsmetoder och miljöaspekter”

Här kan du läsa Sjöfartsverkets rapport ”Miljörisker från fartygsvrak” (Regeringsuppdrag 2009/4683/TR)

För mer information om saneringen kontakta Havs- och vattenmyndigheten

Kontaktpersoner: Christer Larsson, enheten för havsmiljöförvaltning, Havs- och vattenmyndigheten, tfn 010-698 69 11, mobil: 076-538 62 11, e-post: christer.larsson@havochvatten.se, Fredrik Lindgren, enheten för havsmiljöförvaltning, tfn 076-538 62 14, fredrik.lindgren@havochvatten.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla. Citera gärna våra pressmeddelande och nyheter, men hänvisa alltid till HaV.



Dela denna artikel...

   


Lägg till kommentar
Namn
Rubrik
Meddelande
När du kommenterar på +FishEco får du inte kränka andra personer. Inläggen får inte heller innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha något rasistiskt innehåll. +FishEco förbehåller oss rätten att redigera dina kommentarer vid behov. Tänk på att hålla en god ton.
Jag godkänner avtalet ovan

Ange säkerhetskoden:















Sida: [1] 2 3 4 ... 110 Nästa Sista



Abu Garcia Pike open vår 2018 avgjord!

Abu Garcia Pike open vår 2018 avgjord!

Tävling Stårlande sol, värme och stundtals lite vind gjorde vårens Pike Open till en riktigt svår tävling där det verkligen handlade om skicklighet och rutin för att placera sig...

Inga kommentarer
En svårt skadad i båtolycka vid Tullgarns slott!

En svårt skadad i båtolycka vid Tullgarns slott!

Notiser Klockan 14.55 på fredagen kom det in ett larm om att en båt ska ha kört in i två andra båtar vid en brygga vid Tullgarns slott söder om Södertälje. En person blev allvarligt skadad...

Inga kommentarer
Gav sig ut på jakt efter tjuvfiskare - fångade misstänkta på bild

Gav sig ut på jakt efter tjuvfiskare - fångade misstänkta på bild

Notiser Tillsynsmannen Olof Engstedt fångade misstänkta tjuvfiskare på bar gärning i Pataholm. Efter timmar i båten fick han syn på dem, kravlade upp på en ö och lyckades få en bild av dem.

Inga kommentarer
Fredagsintervjun - Felix Frey om att delta i VM och tävlingsfiska med kajak!

Fredagsintervjun - Felix Frey om att delta i VM och tävlingsfiska med kajak!

Notiser Fredagsintervjun är ett nytt inslag på FishEco. Varje fredag publiceras en ny intervju med en rykande aktuell sportifskeprofil. Först ut är mångsysslaren Felix Frey som precis deltagit i sitt första VM i kajakfiske...

Inga kommentarer
Ökat intresse för digitalisering av fiskekort!

Ökat intresse för digitalisering av fiskekort!

Notiser Digitalt inom sportfisket ökar! En ny kategori av stora fiskeområden i Sverige ansluter sig nu till iFiske.se, en tjänst för digital fiskekortshantering...

Inga kommentarer

Senaste nytt  Mest lästa

Nyhetsbrev / +MagazineFishEco

Nyhetsbrev


Prenumerera kostnadsfritt på dagliga fiskenyheter från Fiske24/7 genom att ange din epostadress:
Fiske24/7 är ett helt gratis nyhetsbrev som sammanfattar utvalda nyheter från iFiske och Fisheco, filmer och blogginlägg kring svenskt sportfiske och andra vattenfrågor varje dag 365 dagar om året. Avprenumerera på Fiske24/7.