+FishEco
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Testat CWC Vertikal Pelagio och Vertikal Extreme...

Vertikal Pelagio. Klicka för stor bild...

Vertikal Extreme. Klicka för stor bild...
Dax för nya vertikalspön för det litet tuffare vertikalfisket. Jag ville ha spön som hade ryggrad och inte var för dyra. Då jag behövde två spön hade jag inte lust att köpa spön dyrare än max 2000 kr styck. Dessutom ville jag ha spön som jag kunde vertikala både gös och gädda med, alltså ett spö för lättare fiske typ löja-fireball, gummibete samt ett spö för mört-fireball vertikal/större vertikal gummibeten. Dessutom gärna att det kraftigare spöet funkade för gäddfiske riktat mot de där retstickorna  man ser på ekolodet som står själva på botten och som man annars bara åker förbi... Mer åt prickfisket så att säga.

Valet föll på CWC:s nya spön som marknadsförs precis för det fisket som jag är intresserad av. BFT Vertical Pelagio 5,9 fot -30g och  BFT Vertical Extreme 6,3 fot -40g Dessa båda spön är gjorda i samarbete med gösexperten Klas Hagert sägs ha mer pulver i klingorna så att man ska kunna sätta krokarna i hårda gös- eller gäddkäftar effektivt. Inriktningen är dessutom lite mer åt det pelagiska fisket, att söka de större, ofta ensamma fiskarna och fiska på dem. Båda klingorna har så kallat "screw down"-rullfäste så att man ska få bättre kontakt med klingan. Bästa pris hittade jag på Sporting/ Attitudebaits 1099 och 1199 Sek.

Hela upplägget kändes kanon så jag åkte till Örebro för att känna och klämma lite. Det slutade med att jag åkte därifrån med båda två. Min fiskefrände Ola och jag stack ut på vertikalfiske så fort tillfälle gavs. Jag tog det korta spöet direkt och tanken var att vi skulle byta sedan så vi fick en samlad bild av båda spöna men jag ska erkänna att jag inte lånade ut det kortare spöet. Än så länge har gösfisket haft högsta prioritet med fireball och löja eller med vanliga vertikalbeten i gummi och jag tycker 5-fotaren är helt underbar. Det har blivit många turer med båda spöna.

Jag tycker personligen att spön med ryggrad är skönare än spön med mjuka toppar. Jag är grymt trött på alla dessa vertikalspön med mjuka toppar som ska vara "känsliga". Visst det kanske dom är, men man vill kroka fisken också. Känslan blir bättre och jag tycker att man känner botten bättre med den här typen av spön. Att greppdelen är platt sista biten gör att spöet ligger skönt mot underarmen. Om du ska köra fiske mot gös med skallar upp till 20-30 gummibeten/fireball med löja tycker jag att du ska välja det lättare spöet, Vertical Pelagio. Det känns som en trollstav för finlir, har du bara en bra flätlina på så drar du upp både stora fiskar och även stockar ur vattnet.

Vertical Extreme ska du välja om du ska använda tex större betesfisk,  siktar på gädda eller använder tyngre huvuden mot djupare vatten. Detta spö kommer till sin rätt under högre belastning. Vi agnade det både med ett vertikalbete och en dropshot krok med löja en meter upp och det fungerade kanon. Tog de inte gummibetet tog de löjan. Jag måste däremot gnälla över en sak, varför i jössenamn finns det inga beteshängare/ krokhållare? Varje gång som jag ska förflytta mig och ska sätta fast jiggarna slutar det med att man letar efter något att sätta fast betet i. Skärpning... Det finns säker någon estetisk tanke bakom denna miss men jag och alla som har provat spöna säger samma sak, var är krokhållaren?

Slutsummering. Dessa båda spön får höga betyg av mig, jag gillar dom skarpt. Pelagio har blivit min personliga favorit, men båda spöna får snabbt sina givna roller i båten, finlir respektive lite tyngre fiske, till en bra prislapp. En liten kul grej är att vi flera tillfällen så har dagen slutat med att vi står och jerkar med spöna på lätta beten som spinnare och små jerkbaits, något som funkar lika bra och är hur kul som helst!