+FishEco
Magazinefisheco.se
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Nicka Hellenberg om vikt/ längd debatten...
Nicka Hellenberg om vikt/ längd debatten...
Fotograf: Nicka Hellenberg

Nicka Hellenberg om vikt/ längd debatten...

För det första vill jag tacka för att mitt inlägg på Storfiskbloggen gav upphov till en liten debatt. Debatt är alltid bra. Jag vill också redan från början påpeka och påminna om att det varje senhöst pågår en diskussion på www.sportfiskarna.se angående allt som rör Storfiskregistreringen.

Någon gång i november-december ventileras viktgränser, arters vara eller icke vara i registret, nya regler och allt annat som rör registreringarna av fisk. Därför kommer jag bara helt kort kommentera det hela nu. Välkommen till den riktiga diskussionen senare i höst! Jag förespråkar personligen användandet av längdmått i fisketävlingar och liknande. Det är relativt enkelt att mäta en fisk och släppa tillbaka den oskadd. Samtidigt är det inte alltid förenat med så vansinnigt mycket större besvär (för många arter) att väga en fisk om man är utrustad med vågsäck av något slag och en digitalvåg. Köp en karpsäck där en fångad fisk kan vila ut i vattnet innan du ska släppa den (om du ska göra det)! Även mätning kräver vettig utrustning för att den ska vara skonsam och exakt. Men, det här är egentligen en helt annan diskussion. I Storfiskregistret finns dock några skäl till att vikten är och kanske bör förbli det viktigaste kriteriet för bedömning av fiskens storlek. Låt mig förklara.

Vissa arters längd är mindre intressanta
Längden kan säkert anses som det viktigaste måttet för vissa arter, till exempel gädda och lax, som använts som exempel ovan. Fast många håller inte med. En lång, tanig fisk, är inte lika "häftig" eller lika åtråvärd som ett välmatat exemplar. En lång OCH tung fisk är drömmen för många.

Eventuellt kan längdjakt, istället för viktjakt, bidra till ett minskat tryck på lekfisk. Men, jag tror ärligt talat att det styrmedlet hjälper marginellt. Vill du ha en lång (eller tung) fisk så kommer lekbestånd, där de största fiskarna samlas ändå vara intressanta för hugade sportfiskare. Är det den sortens fiske man vill stävja är det nog bättre att använda förbudstider, förbudsområden eller liknande. Fast, det är nog inte Storfiskregistrets uppdrag. Dessutom - vikten är idag det allenarådande och enda intressanta måttet för många fiskarter. När det gäller karp, piggvar, berggylta, ruda, eller braxen (för att ta några godtyckliga exempel) är längdmått ingen riktigt bra måttstock. En del av fiskens karaktär bygger på dess kondition, dess höjd och bredd, snarare än längd. Hur många rudor är inte 44 cm? Hur många braxnar är inte 70 cm? Det som skiljer dem åt är vikten. Vikten visar hur stor fisken är. Inte många specimenfiskare (om någon?) skulle antagligen tycka att det var ok att det svenska rekordet på piggvar vore en längd i centimeter. I alla fall inte som vårt värdesystem ser ut idag.

Svenskt rekord med hög trovärdighet. Det ovanstående för mig dessutom in på en annan liten viktig detalj. Sportfiskarna utser svenska rekord och har som ambition att hålla en hög svansföring i ämnet. Ett svenskt rekord bör och ska vara så lite fyllt av tvivel som det är möjligt. Granskningen är tuff - och har blivit tuffare.
Dagens digitala vågar kan väga på grammet när. Därför går det att skilja ut vilken fisk som är "störst" av de 14 stycken som alla är 89 centimeter långa. Som exempel: bara i år har det anmälts 13 abborrar med längdmåttet 49 cm. Vilken är störst? Ingen? Alla?  Det blir mycket svårt att utse svenska rekord, om vi vill ha dem förstås ... Det finns dessutom alltid möjlighet att låta bli att väga eller mäta fiskar över huvud taget. Men för statistikens skull kan det vara bra med sådan information.

Jag vill också påstå att det inte tar längre tid och är inte mindre skonsamt att snabbt väga en firre i en våt vågsäck, än att mäta den hyperexakt, åtminstone vad gäller många av våra fiskarter i Storfiskregistret.
Ett annat exempel: En blank havsöring, där fjällen rasar av vid minsta kontakt bör varken vägas eller mätas om den ska släppas åter. Slår man ihjäl den för senare tillagning kan det ju inte vara något hinder att den vägs också. Givetvis kan man vända ut och in på alla mina teorier och diskutera vidare alla punkter, men för min del får det vara stopp här tills vidare. Välkomna åter i den stora Storfiskdiskussionen senare i höst. Och skitfiske där ute. Väg, eller mät, men framför allt: fiska och ha kul!

Glada hälsningar från

Nicka Hellenberg,
Sportfiskarnas storfiskregistrerare 

Läs mer här -> Längd eller vikt...

Dela denna artikel...

   


Kommentarer

8 kommentarer...
Markus skrev...
Vikt+Längd
Ungefär som pensionärerna på ICA menar du Andreas? Svårfångade alltså :) Att längd skulle ta över vikt är ett önsketänkade inom \"specifisket\", på en gäddtävling så funkar det ju dock bra. Men när man jagar drömfiskar är det nog för 99% ganska otänkbart. Bra att du replikerar detta med lite praktiska exempel Nicka! Det blir ju liksom aldrig några drömfiskar då utan bara en stor klump. Skulle även vilja påstå att det i många fall är besvärligare att ta en exakt längd än att väga fisken. Tror väldigt många som rör sig utanför båtar håller med där. Dessutom förstår jag inte alls grejen med att promt förespråka säckning av alla möjliga sorters fiskar? Det största problem som jag ser det är väl dock att varför ska man väga och/eller mäta alla fiskar man får? Varför väger man en 6kgs gädda? Måste man väga alla 8kgs? Räcker väl med en uppskattning och avkrokning vid båtkanten? Men när man får en fisk som platsar i Storfiskregistret så vill man ju såklart ha den ordentligt dokumenterad eftersom det för dom allra flesta är en riktigt stor fisk!?
Klockan 14:26, 23 Sep 2011

Markus skrev...
Till Andreas
Ungefär som pensionärerna på ICA menar du? Svårfångade alltså :) Att längd skulle ta över vikt är ett önsketänkade inom metet, på en gäddtävling så funkar det ju kanske. Men när man jagar drömfiskar är det nog för 99% ganska otänkbart. Bra att du replikerar detta med lite praktiska exempel Nicka! Skulle även vilja påstå att det i många fall är besvärligare att ta en exakt längd än att väga fisken. Tror väldigt många som rör sig utanför båtar håller med där. Dessutom förstår jag inte alls grejen med att promt förespråka säckning av alla möjliga sorters fiskar?
Klockan 14:15, 23 Sep 2011

P A skrev...
Sedan är frågan..
Vad ska vi ha rekordtabeller för egentligen? Vi fiskar väl för att det är roligt och en skön avkoppling. Inte för någon slags snoppmätartävling där störst "vinner", eller?? Vill man ändå hålla på med någon form av rekordtabeller, är längd och omkrets helt överlägset det gamla viktsystemet, som jag misstänker är en kvarleva från tiden man köpte och sålde fisk för husbehov.
Klockan 21:15, 22 Sep 2011

Smitty skrev...
vikt och längd
alla arrer har ju egna förhållanden mellan vikt å längd. omöjligt, stefan. Bra nicka, tycker du förklarar allt precis som det är. Utan vikter får vi ingen riktig rekord status
Klockan 09:35, 22 Sep 2011

Stefan Eriksson skrev...
längd
Om man skulle ha någon sorts snitt eller koefficient på längd och omkrets, skulle det vara nåt. Istället för vikt, då behöver du ju inte heller ta upp fisken ur vattnet om du är lite händig.
Klockan 08:14, 22 Sep 2011

David skrev...
davan3@spray.se
Bra skrivet! Trevligt med en något mer nyanserad artikel i ämnet som tar upp frågor vilka gör en mer intresserad av att tänka på hur komplex situationen kan vara.
Mitt "heta" tips i debatten är att storfiskarna tar fram en säck och en våg som är av bra kvalle och pris samt några video-tutorials för hur man landar och sätter tillbaka fisk (naturligtvis olika filmer beroende på firre...) mvh D
Klockan 16:03, 21 Sep 2011

Hans Peltonen skrev...
Lekfisk
Bra tankar :)..Detta fiske på lekfisk som sägs väga mest i vissa sammanhang och hur rimmar det i detta fiskevårds tänk...Det är beklämmande som specimen fiskare med att jaga på lekfisk, För vad vet vi vilken skada det har på fiskarna fast det körs catch and relaese..Ser lika värde på en vimma som en Öring som är fredad under leken..
Klockan 15:50, 21 Sep 2011

Andreas Dybedahl skrev...
Ålder
Vad anser du om "den älsdsta fisken, den slugaste av dem alla som klarat sig längst" är oftast den längsta då fisk växer i princip så läge de lever? Bara som en liten fundering från mina egna tankar. Tack för gott jobb NIcka!
Klockan 14:23, 21 Sep 2011

Lägg till kommentar
Namn
Rubrik
Meddelande
När du kommenterar på +FishEco får du inte kränka andra personer. Inläggen får inte heller innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha något rasistiskt innehåll. +FishEco förbehåller oss rätten att redigera dina kommentarer vid behov. Tänk på att hålla en god ton.
Jag godkänner avtalet ovan

Ange säkerhetskoden:















Sida: [1] 2 3 4 ... 150 Nästa Sista



Skellefteå Kraft vilseleder om Hednäs kraftverk!

Skellefteå Kraft vilseleder om Hednäs kraftverk!

Eko/ Miljö Dags att agera! Det ökända kraftverket vid Hednäs dödar laxar, och har så gjort över tjugo år, detta medans ägaren Skellefteå Kraft tjänar hundratals miljoner utan att åtgärda problemen...

Inga kommentarer
Sportfiskarna kommenterar budgetpropositionen!

Sportfiskarna kommenterar budgetpropositionen!

Eko/ Miljö Sportfiskarna om regeringens höstbudget - missar att öka stödet för det viktiga friluftslivet men bra satsning på våtmarker och vattenvård...

Inga kommentarer
Utan fisk, inga svalor - ny studie visar de komplexa sambanden mellan hav och land!

Utan fisk, inga svalor - ny studie visar de komplexa sambanden mellan hav och land!

Eko/ Miljö Våra ekosystem är komplexa, när vi fiskat ut Östersjön får svalorna lida, ny kunskap från svenska forskare...

Inga kommentarer
Håll koll på dina vatten - C-Map Boating App gratis att ladda ner!

Håll koll på dina vatten - C-Map Boating App gratis att ladda ner!

Blogg 2013 Att ha sjökort i sin telefon eller läsplatta är inte dumt! C-Map Boating App är gratis, finns även som premium, kostar en liten peng men ger än fler funktioner...

Inga kommentarer
Laxar flyttades upp ovanför kraftverken i Rönne å!

Laxar flyttades upp ovanför kraftverken i Rönne å!

Eko/ Miljö Inom projektet LIFE Connects genomfördes under vecka 38 båtelfiske i Rönneå efter fullvuxen lax. Målet var att fånga in, märka och flytta ett 10-tal laxar uppströms kraftverken...

Inga kommentarer

Senaste nytt  Mest lästa

Nyhetsbrev / +MagazineFishEco

Nyhetsbrev


Prenumerera kostnadsfritt på dagliga fiskenyheter från Fiske24/7 genom att ange din epostadress:
Fiske24/7 är ett helt gratis nyhetsbrev som sammanfattar utvalda nyheter från iFiske och Fisheco, filmer och blogginlägg kring svenskt sportfiske och andra vattenfrågor varje dag 365 dagar om året. Avprenumerera på Fiske24/7.