+FishEco
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Drömmen som blev verklighet!
Den här gäddan är överviktig, det tackar Fredrik "Jossi" Johansson ödmjukt för.
Fotograf: Jossi

Vintern har lamslagit sportfiskesverige på allvar och isarna som växer sig allt tjockare öppnar dörrarna för en ny tid. Många drömmer tillbaka på sitt fiskeår, men jag vet en person som vet allt om drömmar, drömmar som slår in.

Fredrik "Jossi" Johansson är en 21 årig kille och bor i Oscarshamn vid smålandskusten. Sportfisket har han alltid sysslat med och då en gädda för några år sedan mumsade i sig majskornet vid ett rudamete, bestämde sig Fredrik för att han skulle ställa in siktet på gädda. 2010 skulle bli året då Fredrik planerade att kliva över den magiska 10-kilosgränsen, och han startade redan på våren med att knipa en 12,46 kilos gädda på spinnfiske. En dröm hade redan slagit in, men Fredrik visste ännu inte att han skulle få en helt makalös utdelning på sin höstsatsing. Under höstfisket landade Fredrik inte mindre än fyra gäddor över tio, en smakstart som visade sig skulle fortsätta att bjuda på överaskningar...

Den 6 november gav Fredrik sig ut med sina fiskekamrater för att åter försöka lura upp storgäddorna, hittills hade det ju varit tämligen framgångsrikt. Vad som hände den här dagen låter jag Fredrik berätta själv, läs och njut!

"Det var den 6 november 2010, jag hade bestämt fiske med två kompisar från Växjö. Vi skulle mötas upp vid 7 hugget. Det var en sån där dag som det var så extremt jobbigt att kliva upp. Upp kom jag i alla fall och det såg kallt ut utanför mitt fönster, men det var bara att ge sig ut. Och som vanligt så är ju vi fiskare bra på att tävla mot varandra när vi fiskar. Det var likadant denna dag, flest och störst fisk var det vi körde om. Vi hade ett redigt segt fiske med bara 3 fiskar på morgonen. Klockan var väll runt 2 eller något när vi summerade fisket till riktigt segt. Jag tänkte om, fiskade betesfisken när botten. Efter ett tag försvinner flötet och pulsen höjs lite. Spänner upp linan och sätter in ett mothugg, en lite bättre fisk var det allt. Efter några rusningar tröttnar fisken och vi landar den. En längs på 103 cm och 7.1 kg. Dagens största fisk och mitt leende blev större, även mina vänners. Vi fiskade en kvart till innan vi beslutade att byta ställe.

Jag tvekade på vilket spö jag skulle ta först, men valde tillslut att ta det som kändes mindre hett. Vevar upp och vänder mig om, vart fan är mitt andra flöte? Fan va nice hugg!  Kompisen tar upp kameran och startar den, jag spänner linan och känner fisken tydligt, bara ett vevtag till. Jag sätter in ett köttigt mothugg och känner fisken, den känns större. Kompisarna kollar in spöböjet och säger likadant och visst fan är den större, det är ännu en över 10 säger jag. Hon går snabbt upp i ytan för att bli av med 2 krokstacklet som sitter i käften. Ruskar hårt med huvudet i ytan ett tag för att sedan gå ner och tjura längs botten. Jag ber David, en av kompisarna som är med att ta upp ankare och rensa bort allt annat som kan tänkas vara i vägen. Hon tjurar mest men någon liten rusning gör hon. Sen kommer hon upp längs båten, inte så lång men däremot fet som en gris! Hon fortsätter tjura och även det andra ankaret åker upp, denna vill jag inte missa. Jag tror den är över 12 kg, men filmmannen Christofer tror den väger runt 11 pannor, och David 12-13 kg. Jag ger spöt till David när det är dags för landning, varför? För att får jag bara tag i den släpper jag aldrig. Hon kommer in till båten och jag för sakta men säkert in handen och håller fast och lyfter in den.

Stor fisk

Och "dra åt helv...", jag blir tom på ord. Det är det fetaste jag har sett live. Jag är säker på att den väger 13 kg som minst. Måttbandet visar 114 cm lång och hela 63 cm i omkrets. Men vad kommer vågen att visa? Det hela slutar med att vi har en över 15 kg, vi fastställer vikten till 15740 gram! Jag finner inga ord för vad jag håller i mina armar, jag blir knäsvag och rörd till max.

Så stooor

Efter massa bilder åker filmkameran fram igen och vi filmar när hon återhämtar sig och simmar ner i det blå. En magisk känsla som att det bara var en dröm, men det var det inte. Detta var så äkta det kan bli.
Drömmen som blev sann, en gädda över 15 kg! Jag är en av få som lyckas med det, och jag är så otroligt glad att jag fick bekanta mig med henne."

Filmen på gäddan kommer ingå i en större produktion som grabbarna håller på med, och kommer handla om just gäddmete. Filmen förväntas vara klar nästa höst och kommer förhoppningsvis fyllas med fler stadiga gäddor under produktionstiden. Fredrik hälsar att vi ska hålla utkik efter en trailer som kommer dyka upp, det väntar vi på spänning på.