+FishEco
Magazinefisheco.se
Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Gösdrottningen - Nu får det vara nog med påhopp på mig och oss sportfiskare!
Gösdrottningen - Nu får det vara nog med påhopp på mig och oss sportfiskare!
Fotograf: Privat

Gösdrottningen - Nu får det vara nog med påhopp på mig och oss sportfiskare!

Förra året var det en kvinna som heter Nette som skrev en artikel i tidningen ”Fria tidningen” där hon påstod att det bara var att köpa ett ekolod och sen få hur mycket fisk som helst, att det bara var att släppa ner jiggen så skulle varenda fisk hugga...

Läs mer här -> Gösdrottningen


Dela denna artikel...

   


Kommentarer

21 kommentarer...
RoberL skrev...
Hej
Det är väldigt mycket skitsnack bland sportfiskare, men säg inte att det inte är lögn!! Varför kommer inte ni överens då?? Skitsamma lägger inte mera energi på skiten men gillar inte heller att ovissheten.. SkitFiske på dig
Klockan 17:14, 26 Feb 2014

Cecilia G skrev...
Less på skitsnack.
Har upptäckt att det verkar finnas otroligt mycket skitsnack i fiskevärlden. Det där med att jag skulle ha sagt åt folk att inte gilla bilder hade jag inte hört förrän nu och det är inte sant. Det jag har märkt är att folk har en tydlig tendens att förvrida saker som man har sagt så att det blir till nåt dramatiskt istället och har nu lärt mig att vara väldigt försiktig med vad jag säger. Men det är otroligt tråkigt att folk ska gå och tro nånting som inte är sant.
Klockan 16:49, 26 Feb 2014

Robert L skrev...
Hej
Jag tror inte att alla påhopp har enbart att göra med Sportfiske. Väldigt konstigt att Cecilia blir påhoppad flera gånger av ett och samma person och jag misstänker att det måste ligga något annat med i dramat som inte har kommit fram. På något sätt har man dragit med in sportfiske i det hela. Som jag vet att Cecilia kommer inte heller överens med ett känd kvinnlig sportfiske profil som bor ett sten kast från henne . Enligt många hade C..... gått runt och skrivit på PM att inte gilla hennes bilder . Hur ska man tolka det ??? Alla har rätt att försvara sig och det ska man absolut göra . Det är väldigt tråkigt att läsa om sånt och istället att egna sig åt roligare saker än att försöka skapa revir åt sig . SkitFiske
Klockan 16:20, 26 Feb 2014

Josef skrev...
re
Ja, rolfsån var det, så var det nog. Att det finns grisar i varje bransch, visst så är det. Men felet är nog då som nu faktiskt detsamma. Om tjänstemännen går att muta eller är jäviga så blir slutresultatet dessamma = svinstia. Sedan om svinen är yrkesfiskare, sportfiskare, fritidsfiskare eller veganer spelar nog ingen roll. Pengar tar fram den sämsta sidan hos alla............ Småfiske har den sämsta lönsamheten utav alla yrkesfisken. Det beror på flera faktorer, men mest att det är för många som fiskar och det är en gigantisk svart marknad från "fritidsfiskare". Även det faktum att många har pension gör att de naturliga krafterna på lön slås ut, vilket gör att priserna och konkurensen hamnar på en helt annan nivå. Jag ser tyvärr ingen framtid i det småskaiga fisket egentligen. Myndigheter + miljömaffian(sälfrågan) + svartfisket har pajat lönsamheten totalt. Det krävs andra jobb, EUbidrag eller pension för att man skall kunna hålla på. Undantaget verkar vara kräftfisket där det finns några framgångsrika fiskare.
Klockan 17:48, 14 Feb 2014

gunnarsson skrev...
josef
du tänker nog på rolfsån, men där kan man oxå fiska vissa delar med kort, har fiskat i det området sen sent 80 tal å reglerna är nästan samma.nu menar jag inte att det är ok för den ena att ta upp för mycke fisk för att den andra gör det, det jag menar är att man fiskar upp mer än vad havet producerar och har gjort detta med för effektiva metoder. för att kunna tjäna mer pengar. därav girigheten. yrkesfiskare världen över och vissa regeringar har varit för blåögda, om man jämför fisket på60 talet å bakåt . så går det inte att jämföra med dagens , säl m.m är ju naturliga rovdjur och blir fler å fler efter hur mycke föda det finns. och likadant med människor för i tiden, för vi har fiskat och ätit fisk länge och alla bestånd höll. men sen hände det nåt, redskap båtar m.m blev för effektiva. man fiskade för att sälja fisk världen över istället för att föda sin familj eller sälja i närområdet, man kännade mer å mer , köpte och utvecklade bättre å bättre redskap å båtar. girighet. man ville tjäna mycke pengar på bekostnad av fiske bestånden. hade vi inte kunnat tjäna pengar på fisken hade den aldrig blivit utfiskad. det jag inte fattar är, varför slåss alla yrkesfiskare om att få fortsätta fiska när dom vet att det inte kommer att hålla ? självklart måste det finnas yrkesfiskare men inte som det är nu. å då vänder man ilska mot sportfiskare , som egentligen inte fiskar upp i närheten av vad en yrkesfiskare gör. går liksom inte att jämföra, sen finns det självklart idioter inom sportfiske som oxå är giriga å säljer bla torsk svart. fiskar på lektorsk m.m sen tror jag inte det finns folk som dödar fisk för att ha skoj, utan man tycker själva fisket med spö är roligt, inte dödandet. hur mycke tjänar du på ditt fiske på ett år? ( du behöver inte uppge totalsumma i kronor men klarar du dig helt på fisket eller har du andra jobb)sen kommer det alltid vara så att man ser om sitt eget först, sportfiskre kommer alltid vilja stödja sitt fiske och yrkesfiskarna sitt = dom kommer snacka skit omvarandra i all framtid. likadant med nette antagligen , hon är säkert en miljö/djurvän/vegan och i hennes ögon är vi båda svin , sen kan man ju kanske vara lite mer öppen å ha en dialog om man har makten att skriva för en tidning där man andvänder personpåhopp men men det finns viktigare grejer att ägna sin tid till, typ snacka skit om borgare å ifk supportrar. i den diskutionen kan vi nog alla vara sams =)
Klockan 14:37, 14 Feb 2014

Josef skrev...
Re:Gunnarson
Gäller det hela kungsbackaån? Alltså, har för mig att den bästa laxsträckan är för members only? Aja, kan blandat ihop det med någon annan älv och det var även var typ 1995 jag hörde det så reglerna kan ha ändrats... All kred till dig som håller med att det är en jävig situation, men du kan inte skylla på att yrkesfiskarna gjort likadant. Håller inte i rätten, typ x snodde en bil så då kan jag också sno en bil. Att alla bestånden är kassa är faktiskt inte sant alls. Många är faktiskt helt ok. Havskräfta, sill, sej, krabba, makrill osv osv. Jag och många andra har säkert större förstålse för att man fiskar för sin försörjning(det som du kallar girig) än att man dödar för att ha skoj. Själv skulle jag inte fiska om det inte kommer till använding. När det gäller torskfisk, så är jag övertygad om att om min far som fiskade torsk från land på 1960 talet, och kunde få 10kilos torskar, aldrig skulle fått någon större torsk om de legat typ 500 sälar i närområdet som det gör nu. Yrkesfisket har fått skulden för varenda torsk som säl, sportfiskare, skarv och fritidsfiskar fiskat upp. I dagsläget är kvoten 40 ton torsk i kattegatt. Lika med nollkvot. Samtidigt åker det ut "sportfiskare/fritidsfiskare" som fiskar på vrak och säljer svart till lokala fiskhandlare. Precis i samma anda som jävmannen på Hov = det som är bra för mina intressen är tillåtet.
Klockan 07:14, 14 Feb 2014

gunnarsson skrev...
jäv
josef. alla som köper fiskekort till kungsbacka ån får fiska där, även dom lite finare.klart det är jäv om det sitter en sportfiskare bakom beslut som handlar om fiske, men du kan väl knappas mena att husbehövsfiskarna sköts sina kort rätt? eller yrkesfiskarna? pengar pengar, alla e så jävla giriga, så länge det är pengar inblandat runt fiske , oavsett vilket fiske . kommer det alltid bli fel.det är ju bara att inse, alla ser efter sina egna intressen, precis som du och sportfiskarna ser efter sina intressen. \"snart har ni inte bara yrkesfiskarna som är ilskna\" va ? yrkesfiskarna gräver ju sina egna gravar så dom kan vi ta bort från diskutionen,jämföra garnfiske där alla fiskar dör som fångast, med sportfiske i en älv/å .där nån enstaka fisk fångas av en sportfiskare som eventuellt släpper tillbaka den.det är en väldigt konstig jämförelse. hade yrkesfiskarna inte varit så giriga och fiskat sönder alla bestånden . så hade ni kanske kunna forsätta behålla eran försörjning. bara för att det är deras försörjning så är det ok att fortsätta i all evighet? är det inte bättre att skaffar ett yrke som har nån framtid? det finns i stort sätt ingen fisk kvar i haven, jämför själv med när du var ung. vart har den fisken tagit vägen? du som verkar vara yrkesfiskare i småskalig storlek borde ju ha en väldigt bra insikt i vad som hänt under åren, eller är det sportfiskarna som fiskat upp all fisk?
Klockan 20:16, 13 Feb 2014

Josef skrev...
http://www.imdb.com/title/tt0425112/
Jodå, för fiskens bästa du vet. The common good. Självklart Jan, du och de dina har räddat världen ifrån gifter, överfiske, ja nästan allt, då gör det inget med jäviga beslut och lite kompisar på skattemedel. Ändamålen helgar medlen. Att ni gör det ni gör, det fattar jag, det är logiskt. Men på tal om Birger och MP, så kan ni ju förklara för mig hur ni fått de gröna på er sida? För det fattar jag inte. Här kan jag släpa upp 360 kg fisk på 30 liter bränsle, med obefintliga bifångster för att försörja min familj och ni får det till att det skall vara något fult? Samtidigt så kan ni lägga tankvis, ja tom flyga folk från en plats till en annan på denna jord för att fånga enstaka fiskar och få det till att ni räddar planeten? Ja det är en synnerligen bizarr värld vi lever.
Klockan 18:45, 13 Feb 2014

Jan O skrev...
...kan inte låta bli
...överfiske, miljögifter och politisk flathet är skälen till att fisken inte räcker till. Så, fler engagerade sportfiskare, yrkesfiskare och bandyspelare som fattar principen att fiskens bästa går först måste till på alla ställen där beslut om fisken fattas... Alla förstår det utom du Josef...
Klockan 16:03, 13 Feb 2014

Josef skrev...
re:Johannes
Hur man skall göra med bifångster? Jag kan ju berätta hur min inte skall göra iaf och det är paja för det småskaliga fisket. Förra fångsten jag landade (igår) hade bifångst mindre än 1% och nästan uteslutatande fisk av exakt rätt storlek. Ok, jag gjorde bort mig, så fick åka lite längre än vanlig, så det drog kanske 30 liter bränsle istället för vanliga 15(har högre åtgång när jag fiskar på andra säsonger naturligtvs). När det gäller tjänstemannen är ju det uppenbart för alla utanför sportfiskekretsen att han är jävig utav den anledningen att alla hans beslut går sportfiskets väg på yrkesfiskets beskostnad. Att ni försvarar han förvånar mig inte, ni gynnas ju av han. Spökgarn är förövrigt inget större problem på Västkusten, påväxten är så snabb. Sedan är ju det ingen som kan fiska med garn, för det springer ju omkring några jäviga på HoV/naturvårdsverket och förstör den möjligheten. Så, nu är det din tur att förklara varför sportfiskarna fiskar i Kungsbackaån, Enningdalsån osv och varför du inte gråter ut i media över deras helgerån. Dessa åar är de mest utsatta på Västkusten. Vad jag vet så är det tom så att vem som helst inte ens får fiska i Kungsbackaån, utan endast utvalda lite mer "finare" personer, som är väldigt duktiga i fiskevård tex. Så hyckleriet når ofantliga nivåer.
Klockan 08:26, 13 Feb 2014

johannes skrev...
idioter finns i alla läger
Det finns väldigt många bland sportfiskare som bedriver sitt fiske på sätt som jag inte försvarar, på samma sätt som det säkert finns yrkesfiskare som drar skam över de som sköter sig. John A: Med tanke på det tycker jag att debatten är bra och att lagar, regler och förordningar ska grunda sig på fakta och forskning. Självklart med miljön och fiskbestånden i första hand. Jag kan lägga mitt spö på hyllan om det fiske jag bedriver hotar bestånden, den uppoffringen måste vi alla vara beredda att göra om det behövs. Väntar fortfarande på svar på mina frågor Josef. T.ex. hur vi ska se på bifångster och skador på andra djur i samband med fiske med fasta redskap eller varför inte spöknäten i havet? Håller med Jan O om att tjänstemännens egna intressen inte ska påverka om man är professionell och kompetent för jobbet. Då kan man även var en f.d trålfiskare.
Klockan 22:37, 12 Feb 2014

Jan O skrev...
schlaug
...Birgers kritik handlade mycket om dom direkta puckon som betett sig illa i debatten. Med all rätt... Kanske en snigel på ögat till dessa!
Klockan 16:36, 12 Feb 2014

John A skrev...
Bara början av kritiken tror jag...
Det här är nog bara början. Nu har även Birger Schlaug kritiserat och hängt ut sportfiskare: http://schlaug.blogspot.se/2014/02/tankar-bakom-flotet.html?spref=fb
Klockan 14:44, 12 Feb 2014

JOsef skrev...
re:Johannes
Nu är det inte så att det är en snubbe som rumlat omkring med metspö utan en fd represntant för sportfiskarna. Varför inte sätta Reine Johansson som ansvarig remissör för trålfisket också han lär ju vara kompetent i trålfrågor? När det gäller jäv, så syns det förövrigt på tjänstemannens remisser, där det småskaliga yrkesfisket får stryk varje gång, medan sportfisket tom får fördelar. Uppenbart griseri och ni lär ju få fler folk än yrkesfiskare ilskna om ett tag.
Klockan 13:04, 12 Feb 2014

Jan O skrev...
ointressant...
Det är helt ointressant vad man har för intressen när man arbetar med fiskefrågor på Länsstyrelse, myndighet eller kommun eller var det nu kan vara. Har man fiskens bästa för sina ögon kan man vara både sportfiskare eller yrkesfiskare eller bandyproffs. Här finns ingen konflikt.
Klockan 09:46, 12 Feb 2014

Johannes skrev...
background check..
Ja man kanske t.o.m. borde göra en gedigen bakgrundskoll på alla myndighetstjänstemän innan de tillsätts och sen kontinuerligt. Ett scenario vid anställningsintervju: -Har du hållit i ett metspö eller på något sätt varit i kontakt med någon form av fiskeutrustning (exv. nät,ryssja,flugsoö eller pushup fälla) tidigare? -Ja. -Tyvärr då kan jävsituation uppstå, du är härmed olämpligförklarad i databasen för alla myndigheter som har med vatten eller fisk att göra.. Jag tror nog att en absolut majoritet av tjänstemännen på myndigheterna kan göra skillnad på profession och privatliv, sak och person. Sen är det som sagt inte konstigt om några av dessa skulle tillhöra de cirka 1,5-2 miljoner sportfiskare vi har här i landet. (hemska tanke...) Ser fortfarande fram emot svar på mina tidigare ställda frågor, jag försöker föra en diskussion här men du verkar inte vilja bemöta mig med några svar. Om jag också ska generalisera som du gjort så kan jag kanske tolka detta som att ingen i yrkes- eller husbehovsfiskesfären (vilken jag antar att du är aktiv inom) kan bemöta mina frågor. Ps. Myndigheten förkortas HaV. Ds
Klockan 22:55, 11 Feb 2014

Josef skrev...
Sorry
Från http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4v ....."Jäv är en rätts- eller beslutssituation där en person kan tänkas vara partisk"................... Jag tror nog att varje människa utanför sportfiskesfären förstår att om man sätter en föredetta sportfiskare på en sådan position så är man i en jävsposition. Sveriges myndigheter fungerar faktiskt ganska bra här, men när man kommer till naturvårdsverket och HoV så är det något som slår slint totalt. Vi har redan ovanstående fall, kan lägga till den helt "opartiska" skarvförvaltningsplanen, vargfrågan där regeringen uttryckligen sagt till om jakt, men stoppats utav tjänstemän osv.
Klockan 17:53, 11 Feb 2014

Johannes skrev...
Re: Josef
Josef: Nej jag ser inget problem i att det finns tjänstemän som delar eller har intresse för en av sveriges största hobbies. Tvärtom ser jag det som positivit att de har ett starkt intresse för fiske och naturvårdsfrågor i grunden, utöver den utbildning som jag antar att de flesta har. Nya lagar och förordningar införs grundat på fakta och forskning, vilket jag uppfattar det som att HaV har gjort hittills. Men jag kan ha fel så du får gärna förtydliga något exempel på en lag som utestänger andra grupper, och hur du uppfattar just det exemplet. Sen svarar du inte på mina tidigare frågor, gör gärna det så att jag kan få hjälp att förstå.
Klockan 16:20, 11 Feb 2014

Josef skrev...
re:Johannes
Du ser alltså inget konstigt med att utredarna på HoV/fiskeriverket är pro sportfiske och gör lagar som utestänger andra grupper? Du ser inget kostigt att det sitter en stor mängd sportfiskare länstyrelser mm? Ordet jäv säger det dig något?
Klockan 19:43, 10 Feb 2014

Johannes skrev...
Återblick..
Josef skriver \"Jag upplever att det finns saklig grund för att hävda att sportfisket har en större maktfaktor bland myndigheter än vad som är bra.\" och fortsätter \"Vänd på det. Tänk om jag skulle hamna på HoV och börjat hysta ur mig regler som bara gynnade yrkesfisket.\" Du menar som många uppfattar att det var på gamla goda Fiskeriverkets tid? Fast nu har myndigheterna en lite annan agenda som inte faller alla i smaken. Jag tycker det är på tiden att fler intressen och branscher kan gynnas för att utvecklas, vilket vi nu får hoppas ska ske utifrån den nationella strategi som Jordbruksverket och HaV kom med förra våren. Med mer fisk i alla våra vatten kanske vi kan enas, där är vi inte riktigt idag. Vilket nyttjande som är samhällsekonomiskt mest försvarbart finns många bevis på. Det känns faktiskt som du Josef kastar sten i glashus om vi pratar om korrupta tjänstemän, osund konkurrens om resurser och subventioner/investeringsstöd till en bransch/särintresse. Jag delar inte din uppfattning. Lägg därtill att du har synpunkter på sportfiskares hantering av fisk. Hur ska vi se på de bifångster och skador som uppstår på djur ifrån fiske med fasta och rörliga redskap? För att inte prata om det storskaliga fiskets framfart i världshaven.. Sen har både Nette, du Josef, JanO och Cecilia rätt till sina åsikter. Alla kommer inte att vara överens och vi är förmodligen hycklare hela bunten. Förhoppningsvis lär vi oss något på vägen. Jag bedriver mitt fiske selektivt med gott samvete och utifrån försiktighetsprinciper. Förutom detta lägger jag betydligt mer tid ideellt på fiskevårdsarbete i våra älvar än vad jag gör på mitt fiske. Den fisk som leker och kläcks i vår älv fiskas till stor del upp av yrkesfisket utanför mynningen, ska jag vara missunnsam mot det?
Klockan 15:18, 10 Feb 2014

Josef skrev...
Nett är ändå inne på något
Jag upplever att det finns saklig grund för att hävda att sportfisket har en större maktfaktor bland myndigheter än vad som är bra. Huruvida artikelförfattaren har kompetens för att bestämma vilka som skall jobba på länstyrelsen i detta fall vet jag icke och är väl egentligen ingen big deal. Men ett exempel från verkliga livet kan jag väl ta. Lax/Öringfisket på västkusten. Ett föredetta högdjur inom sportfisket som numera jobbar på HaV, lägger fram ett förslag där inget garnfiske efter lax få ske på vatten djupare 3 meter. Ett förslag som egentligen endast skadar yrkesfisket och slår ut vissas försörjning. Visst man kan hävda både det ena och andra i sakfrågan, men i slutändan så har HoV en partisk tjänstemän i framträdande position av att ta fram förslag. Det är grisigt och det kommer att straffa sig i längden tror jag. Ett mer uppenbart fall av jäv får man leta efter. Så ja, Nette har enligt mig klara sakliga skäl att ifrågasätta myndigheter.... Vänd på det. Tänk om jag skulle hamna på HoV och börjat hysta ur mig regler som bara gynnade yrkesfisket. Typ, Laxen har börjat minska, därför förbjuder vi sportfisket i älven men nätfisket i havet får fortsätta. (och så hittar jag på ett skäl precis som den korrupta tjänstemannen gör) Anledningen till att nätfisket får fortsätta är att det inte är säkert att laxen som nätfisket fångar skall upp just till den älven. Sportfisket som däremot fiskar i den svaga älven måste ju förbjudas för att den laxen är just den vi skall skydda.....
Klockan 07:57, 07 Feb 2014

Lägg till kommentar
Namn
Rubrik
Meddelande
När du kommenterar på +FishEco får du inte kränka andra personer. Inläggen får inte heller innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha något rasistiskt innehåll. +FishEco förbehåller oss rätten att redigera dina kommentarer vid behov. Tänk på att hålla en god ton.
Jag godkänner avtalet ovan

Ange säkerhetskoden:















Sida: [1] 2 3 4 ... 108 Nästa Sista



Fiskeprofessorn - Minnen från Kattegatt!

Fiskeprofessorn - Minnen från Kattegatt!

Press/ reklam Patrik Tjörnmark plockar fram minnen från spännande havsfisken man gärna hade varit med på...

Inga kommentarer
Nu ska länsstyrelserna se över nykalkningsbehovet!

Nu ska länsstyrelserna se över nykalkningsbehovet!

Eko/ Miljö Senast till 2019 ska länsstyrelserna lämna in underlag till Havs- och vattenmyndigheten på vilka vattenförekomster på länen som kan bli aktuella för nykalkning...

Inga kommentarer
Fem världspremiärer på Båtmässan!

Fem världspremiärer på Båtmässan!

Mässor Båtmässan i Göteborg blir 2018 världspremiärernas och skandinavienpremiärernas mässa. Mässhallarna kommer fyllas med många helt nya båtar som aldrig visats för konsumenter tidigare...

Inga kommentarer
Kustfiske efter Gullspångslax i Vättern snart ett minne blott!

Kustfiske efter Gullspångslax i Vättern snart ett minne blott!

Eko/ Miljö Den vansinniga behandlingen av Gullspångslaxen leder nu till att den kan försvinna från Vättern där den regelbundet satts ut och hotas som art i sin helhet...

Inga kommentarer
Hajkunskap tar udden av havets skräck!

Hajkunskap tar udden av havets skräck!

Notiser Rädslan för hajar går att påverka, och det kan öka opinionen för andra sätt att förhindra hajattacker än att döda hajar, enligt en ny studie....

Inga kommentarer

Senaste nytt  Mest lästa

Nyhetsbrev / +MagazineFishEco

Nyhetsbrev


Prenumerera kostnadsfritt på dagliga fiskenyheter från Fiske24/7 genom att ange din epostadress:
Fiske24/7 är ett helt gratis nyhetsbrev som sammanfattar utvalda nyheter från iFiske och Fisheco, filmer och blogginlägg kring svenskt sportfiske och andra vattenfrågor varje dag 365 dagar om året. Avprenumerera på Fiske24/7.