interfiske-daiwa-p

2011‐05‐24

Står Arjeplog vid ett vägskäl?
 I Arjeplog har Arjeplogs Allmänningsskogar fått tillstånd att bygga ett småskaligt kraftverk. Uppmärksamheten kring detta ger oanade möjligheter till marknadsföring av Arjeplog som besöksmål – om kraftverket inte byggs, menar Älvräddarna.

Det har skrivits mängder av artiklar om kraftverksplanerna i Arjeplog under lång tid, både i sportfiskepress och i dagstidningar. Älvräddarna; tillsammans med bl.a. länsstyrelsen och Kammarkollegiet, anser att kraftverket kommer att ge negativa miljöeffekter i framförallt Vaukaströmmarna. Men uppmärksamheten kring kraftverksprojektet innebär en positiv potential om man hanterar situationen rätt enligt Älvräddarna.

– Den mediala uppmärksamheten är nu så pass stor att den lokala besöksnäringen och Arjeplog som varumärke för naturturism skulle kunna rida på den positiva våg av artiklar som skulle bli följden om kraftverket inte byggs. I kombination med detta hjälper vi gärna till med det vi kan för att få en rivstart i ett brett upplagt destinationsprojekt runt sportfisket, helst med många olika lokala aktörer, som exempelvis Allmänningen själva, menar Christer Borg.

Älvräddarnas arbete i Arjeplog, som drivs utan vinstintresse på ideell bas, har inte fallit i god jord hos alla. Beskyllningar om maffiametoder och utpressning har i insändare riktats personligen mot ordförande Christer Borg av en person som är politiker i Arjeplogs kommun.

– Självklart tar jag illa vid mig och det är tråkigt att våra idéer som stöds av många inom miljö- och sportfiskesverige förvanskas på detta sätt, säger Christer Borg. Vi vill bara att miljön i Arjeplogs strömmar ska förbättras och inte försämras. Det i sin tur ökar möjligheten för fler människor att nyttja naturen hållbart, vilket i slutändan gynnar turismen och lokalekonomin i Arjeplog. En vision som delas av minst ett tjugotal lokala företag, avslutar Christer Borg.

Kontakt:
Christer Borg, ordförande:
0622‐300 95, 0706‐84 74 31. christer.borg@alvraddarna.se
Bilder: http://www.alvraddarna.se/index.php?s=26 längst ned på sidan.