Hemköp väljer som första dagligvaruaktör att certifiera fiskdiskar i egenägda butiker enligt MSC:s spårbarhetsstandard.  Först ut är fiskdisken i nyöppnade butiken på Torsplan, Stockholm. Därefter står 25 stycken fiskdiskar landet över på tur att certifieras.

Jennie Walldén, Sveriges Mästerkock, är på plats intill fiskdisken för att visa hur man lagar MSC-certifierad färsk fisk på bästa möjliga sätt. Därefter är det dags för de första kunderna att provsmaka.

–  Vi vet att våra kunder har ett stort hållbarhetsengagemang ända sedan vi införde vår fiskpolicy. Med MSC – certifieringen vill vi ge våra kunder en trygghet i att fisken kommer från ett certifierat hållbart fiske, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

Hemköp tog redan 2008 ställning i frågan om hållbara fiskdiskar när de slutade sälja fisk och skaldjur från hotade bestånd i sina butiker. Nu har de tagit ytterligare ett steg för att visa sitt åtagande vad gäller miljömärkt fisk.

MSC: s certifierings- och miljömärkningsprogram baseras på standarder för hållbart och välskött fiske och spårbarhet för att främja fiskemetoder som bevarar våra hav. En MSC-certifierad fiskdisk innebär att den fisk som bär MSC:s blå miljömärke är fullt spårbar till ett hållbart fiskebestånd som fiskats med skonsamma metoder. För att inte förväxla fiskarna i fiskdisken krävs en spårbarhetscertifiering av tredjepart och årlig rapportering samt stickprov.

–  En MSC-spårbarhetscertifierad fisk disk talar om för konsumenten  att här är det fuskfritt, här skiljer vi på certifierad och icke-certifierad fisk, och den certifierade fisken kan spåras hela vägen tillbaka till båten som fångade den. Konsumentkontakten är viktig, den bjuder in till dialog och bidrar till ökad medvetenhet om hållbart fiske. säger Minna Epps, verksamhetschef, MSC Östersjöregionen.