Annons

 i Notiser

Européer, kineser och amerikaner är nyfikna på Sverige, Swedish Lapland och nordligaste Europa som resmål. Därför ska Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board göra en gemensam tvåårig satsning för att locka fler internationella gäster till den arktiska delen av Sverige.

Arktisk livsstil, kultur, mat, samiska upplevelser, hundspann, fiske och vandring i arktisk miljö är exempel på upplevelser som nu kan få större möjlighet att synas i utlandet. I ett tvåårigt samarbete ska Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board öka marknadsföringen för att stärka bilden av Sveriges nordligaste destination. Marknadsföringen av den svenska delen av ”Arctic Europe” blir en del av ett samarbete mellan Swedish Lapland Visitors Board och turistorganisationerna för finska Lappland och Nordnorge. Den arktiska delen av Europa väntas ha en stor potential att locka fler utländska turister.

Under 2016 och 2017 är målet att kännedomen om Sverige och destinationen Swedish Lapland ska stärkas i Storbritannien, Tyskland, Benelux-länderna, USA och Kina. Syftet är att få fler resenärer att besöka destinationen de närmaste åren.

– Det finns stora möjligheter att få fler utländska turister att välja Sverige. Destinationen Swedish Lapland är ett starkt och lockande varumärke utomlands, vilket skapar möjligheter att engagera våra målgrupper i exempelvis sociala medier, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser är det främst naturen och livsstilen i Sverige som attraherar turisterna. Det finns en stor nyfikenhet på norra Sverige hos de resenärer som riktar blickarna mot Sverige som resmål. Nära hälften anger att de vill besöka området under sin Sverigesemester.

Projektet Visit Arctic Europe, där marknadsföringen av Sverige och destinationen Swedish Lapland blir en del, har pågått sedan hösten 2015. Visit Arctic Europe drivs av Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med Finnish Lapland Tourist Board och Northern Norway Tourist Board och är ett samverkansprojekt inom EUs regionala utvecklingsfond Interreg Nord.

– Många av destinationen Swedish Laplands internationella gäster passar på att besöka grannländerna vid sitt besök, och tvärt om, menar Dan Björk, Sveriges projektledare i Visit Arctic Europe. Det gränsöverskridande initiativet ökar både den internationella synligheten och möjligheten att locka fler gäster till hela området.

Samtidigt som det internationella resandet växer kraftigt ökar även den internationella konkurrensen om den globala resenären mellan de naturbaserade destinationerna.

– Den strategiska satsningen görs för att ta större plats i världen. Vi lockar gästerna genom att erbjuda dem att ta del av vår unika och naturnära arktiska livsstil. Satsningen kommer ytterligare stärka tillväxten inom regionens besöksnäring och skapa nya partnerskap mellan turoperatörer och flygoperatörer, menar Erica Mattsson.

För mer information:
Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com
tel 0705-25 04 56

Erica Mattson, vd Swedish Lapland Visitors Board, 070-388 60 25, erica@swedishlapland.com 
Dan Björk, projektledare Visit Arctic Europe, 072-168 14 36, dan.bjork@swedishlapland.com 

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi – samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020*. (*Källa: TEM) www.swedishlaplandvisitorsboard.com

Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 112,6 miljarder kronor i Sverige och cirka 165 400 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i 13 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2015.). www.visitsweden.com/partner

Annons

Sportfiskeprylar
Rekommenderade artiklar

Kommentera