Fiskejournalen och flera andra tidningar får ny ägare! I maj i år annonserades födseln av vad som kallas Sveriges största mediahus för jakt och fiske under bolagsnamnet 3F media Group AB, bolaget är nyligen namnändrat från Jakt är Jakt AB. Händelsen uppmärksammades av bland annat Dagens Media förutom på bolagets egna ägda media.
Det här är en intressant sak inom sportfiskebranschen som faktiskt gått ganska mycket under radarn. Så, vad är det som händer och varför? Vi tittar lite på bakgrund och nuläge för den här konstellationen av företag och produkter.
I 3F media Group AB finns framöver Youtubekanalen Jakt är Jakt, tidningarna Fiskejournalen, Jaktmarker & Fiskevatten, Allt om Flugfiske, Allt om Hund och Jaktjournalen. Företaget prognostiserar en omsättning på ca 60 miljoner kr samt ett 30: tal anställda och en framtid med stor potential för nuvarande och framtida annonsörer och konsumenter, allt enligt VD:n för bolaget, Roger Manfredsson.
Bolaget som tidigare drivit merparten av titlarna, Jakt & Fiskejournalen AB, med Svenska Media i Ljusdal som ägare sedan flera år och har en omsättning på drygt 50 mkr vilket inkluderar webbhandel. De sista tre åren har man ett sammanlagt underskott (EBIT) på hela -11,7 mkr.
Svenska Media i Ljusdal som alltså säljer alla titlarna har de senaste tre åren ett rörelseresultat (EBIT) på
drygt – 12 mkr.
Nu till bolaget som förvärvar dessa titlar. Jakt är Jakt, nyligen namnändrat till 3F Media Group, är ett i sammanhanget litet bolag och relativt nystartat och enligt uppgift vad man kallar ett riskkapitalprojekt. Bolaget har lämnat in två bokslut och har upparbetat en förlust dessa två år på över -5 mkr med en omsättning på dryga 7 mkr under samma tid.
Sammanlagt har det under åren alltså försvunnit stora pengar ur de tidigare olika ägarbolagen. Kanske är detta kalkylerade förluster i ”riskkapitalanda” eller kanske är det helt enkelt olika affärsidéer som inte har gått ihop av olika skäl. Så, det ska naturligtvis bli intressant att se hur detta nya koncept kommer att utvecklas, i den information som finns att tillgå kring affären talas mycket om webb, e-handel och filmproduktion och inte så mycket om tidningsproduktion. Fakta är att fisketidningar, tryckta, som de senaste åren bytt ägare har efter en relativt kort period lagts ner eller ”gått upp” i andra tidningar, de två senaste exemplen är Fiskefeber och Fiske för Alla.
VD Roger Manfredsson säger att 3Fmedia AB inte kommer att belastas av de upparbetade förluster som finns i tidigare bolag samt att tidigare ägare av titlarna och ägarbolagen även i framtiden kommer att vara involverade i verksamheten på olika sätt.
Jan O FishEco