Jaktia bygger upp en ny sportfiskekedja i Sverige – Jaktia Fiske. Kedjan består av tidigare Interfiske-butiker. Genom att kombinera Interfiskes långa erfarenhet med Jaktias väloljade franchisekoncept är ambitionen att bli ledande på den svenska marknaden och därefter bli en betydande sportfiskeaktör i Norden.
– Vi har successivt rekryterat personer med spetskompetens inom alla delar av kundresan och tror stenhårt på den här satsningen, säger Andreas Esbjörnsson, COO/Operativ chef på Jaktia AB.
Konkret handlar det om att Jaktia Fiske backas upp av en stark organisation när det gäller inköp och logistik, affärssystem och ekonomi, försäljning och marknadsföring.
Bygger vidare på vinnande koncept
– Detta innebär att alla butiker helt enkelt får tillgång till mer resurser och produkter, vilket ger dem ökade möjligheter att bli ännu bättre och mer lönsamma fiskebutiker, konstaterar Andreas Esbjörnsson.
I skrivande stund har 23 Interfiske-butiker ingått franchiseavtal med Jaktia Fiske. Jens Olsson, som tidigare drivit Interfiske och som framöver kommer ha en nyckelroll även inom den nya kedjan, menar att Jaktia Fiske har bästa tänkbara förutsättningar för att bli en stark sportfiskekedja.
– Tanken är att ta tillvara och bygga vidare på Interfiske-butikernas långa erfarenhet och vinnande koncept, berättar Jens Olsson.
Bättre exponering och bredare utbud
Gemensamt för alla butiker är att de exempelvis kommer få bättre exponering, ökade möjligheter att sprida inspirerande innehåll och erbjudanden i sociala kanaler samt kunna erbjuda kunderna ett bredare produktutbud.
– Jaktia Fiske strävar efter att erbjuda ett komplett och noga utvalt sortiment som möter behoven hos både nyblivna fiskeentusiaster och erfarna sportfiskare. Med min bakgrund inom sportfiskebranschen ser jag fram emot att stärka vårt utbud, fördjupa samarbetet med leverantörer och välkomna nya samarbetspartners som vill vara med på vår resa, säger Max de Vreeze Dahlberg, Kategorichef Fiske på Jaktia AB.
Gensvaret bland tidigare Interfiske-butiker har varit mycket positivt. Många nappade direkt, om uttrycket ursäktas, på att gå med i den nya sportfiskekedjan.
– Ensam är stark men om man är fler blir man starkare, som ett wolfpack!
Det säger Carl Schander, ägare till fiskebutikerna Böjda Spön i Karlstad, Arvika och Sunne som kommer att ingå i Jaktia Fiske. Han utvecklar resonemanget:
– Det här ger oss bra verktyg att utveckla våra butiker. Exempelvis kan vi dra nytta av Jaktias digitala satsningar. Det finns mycket muskler bakom denna satsning, vilket gör Jaktia Fiske jätteintressant för oss.
”Det känns mycket spännande”
Han får medhåll av Paul Linde som driver butiken Fiskedags i Malmö. Paul menar att Jaktias stora, strukturerade organisation och hans väletablerade butik är en perfekt match.
– Vi kommer att anpassa vår butik genom att ta in mer friluftsprodukter och även införa Jaktia-skyltning, berättar Paul och tillägger:
– Det känns mycket spännande. Jag ser fram emot det här till 100 procent.
Fler franchisetagare välkomna
Resan för Jaktia Fiske har bara börjat, poängterar Andreas Esbjörnsson. Och han välkomnar gärna fler butiker som drivs av affärsmässiga fiskentusiaster att bli franchisetagare i kedjan. För det finns tveklöst en marknad och efterfrågan på sportfiskeprodukter i vårt avlånga land. Det skriver även Jens Olsson, Butiks- och Försäljningsansvarig inom Jaktia Fiske Jaktia Fiske, under på:
– Intresset för sportfiske är större än någonsin. Och det fortsätter bara att växa!
För mer information kontakta:
Andreas Esbjörnsson, COO/Operativ chef på Jaktia AB
andreas.erbjornsson@jaktia.se, 0705-08 82 67
Jens Olsson, Butiks- och Försäljningsansvarig inom Jaktia Fiske
jens-olsson@jaktia.se, 0761-36 06 70
Jaktia är Norra Europas största butikskedja för jakt- och fiskeutrustning som idag består av omkring 160 butiker. För oss är jakt och fiske en livsstil som handlar om frihet, gemenskap, naturupplevelser och utmaningar.
Alla fiskenyheter direkt till din mail? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Följ FishEco på Instagram här!