Annons

 i Eko/Miljö, Notiser

Hygien- och hälsobolaget Essity har med sittvarumärke Libero har donerat 250 000 kronor för att stötta Havets Hus arbete med att förbättra livet i Västerhavet. Pengarna ska bland annat användas till att öka antalet storfläckiga rödhajar och den utrotningshotade knaggrockan. Med den här donationen har Libero i Norden nu sammanlagt skänkt en miljon kronor till organisationer som jobbar för renare hav.  

Världshaven står inför stora utmaningar både när det gäller nerskräpning, uppvärmning och överfiske. Västerhavet är inget undantag. Havets Hus i Lysekil arbetar med att förhindra den alarmerande utvecklingen genom att öka förståelsen för havets ekosystem och återinplantera hajar och andra hotade marina arter i havet.

Nu har akvariemuseet i Lysekil tagit emot en donation på 250 000 kronor av Essitys varumärke Libero. Utöver det har Liberos kunder valt att skänka ytterligare 35 000 kr hittills.

– Den här donationen har gjort det möjligt för oss att hämta fyra avelshajar till vårt projekt för storfläckig rödhaj, som är väldigt ovanlig i Västerhavet. Vi kommer också kunna utveckla våra avelsmiljöer för den rödlistade knaggrockan som idag är så pass hotad, säger Maria Jämting, vd på Havets Hus, och fortsätter:

– Samarbetet med Essity/Libero har också gett oss nya möjligheter att utbilda skolelever direkt från akvariet. Där lär vi barnen varför det är så viktigt att bevara miljöerna i havet, inte minst de grunda områden som är havens barnkammare. I våra vatten utgörs de ofta av ålgräsängar; områden på havets botten som både förser arterna med mat och skydd och motverkar klimatförändringar. Ålgräsängarna måste skyddas och en viktig del av det handlar om just kunskapsöverföring, säger Maria Jämting.

Miljondonation till olika havsorganisationer

Sammanlagt har Libero i Norden donerat över en miljon kronor till olika organisationer för att främja havsmiljön. Samtliga organisationer har värderingar som går hand i hand med Liberos mål om att förbättra klimatet för kommande generationer.

– Libero har haft flera så kallade ”Limited Edition”-projekt för att stötta olika organisationer som verkar utifrån ett hållbart perspektiv. Initiativen har både syftat till att bidra till renare, friskare och mer levande hav och till att rädda andra, icke-marina, djurarter från utrotning. Gemensamt för alla samarbetspartners är att vi delar värderingar och viljan att förbättra förutsättningarna för våra barns och vår planets hälsa och framtid, säger Veronica Örnmark, ansvarig för butikskommunikation i Sverige för Libero på Essity.

Kontaktuppgifter:

Camilla Hult, Communications Manager Norden, Essity

camilla.hult@essity.com

070-7622473

Sofia Hallberg, Communications Director Norden, Essity

sofia.hallberg@essity.com

072-1414299

Om Essity

Essity är ett ledande globalt hygien-och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2020 var cirka 122 miljarder kronor (11,6miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av FishEco (@fisheco)

Annons

Sportfiskeprylar
Rekommenderade artiklar

Kommentera