Ny gäddfabrik vid Vaxholm!

Annons

Datum:

Kategorier

Många medlemmar vittnar om att gäddbeståndet runt Vaxholm i Stockholms län mår riktigt dåligt. Men det kan det bli ändring på nu när våtmarken vid Söderby träsk äntligen blivit byggd.

En boende på en av gårdarna i området har berättat att de på 1940-talet fiskade med ryssja i den å som avvattnar Söderby träsk. De fick då så mycket stora gäddor i den så de var tvungna att skära upp den eftersom den var för tung att lyfta. Sen dess har våtmarken återkommande dikats och vuxit igen samtidigt som gäddbeståndet kraschat. Det finns fortfarande ett litet lekbestånd av gädda så vi hoppas att våtmarken hjälper till att stärka detta…

Annons

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Annonser

Drömfiske

Rekommenderade artiklar