interfiske-daiwa-p

Älvräddarnas ordförande Christer Borg har varit på ett tvådagars seminarium om småskalig vattenkraft och kulturminnen. Arrangemanget hölls på Regionmuseet i Kristianstad 14-15 oktober och arrangörer var Regionmuseet Kristianstad, Svenska industriminnesföreningen, Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd och Arbetets museum med finansiellt stöd från Riksantikvarieämbetets FoU-anslag.

Ordförande Borg pekade på att de minsta ur ett energiperspektiv spelat ut sin roll för energisystemet. Under de sista minuterna av dag två uppmanade vår ordförande att flera av aktörerna ska skriva en gemensam debattartikel med krav på regering och riksdag att snabbt starta en fond för de åtgärder som måste genomföras, eftersom det inte finns pengar i branschen. Alla tyckte det var en mycket bra idé, utom Gunvor Axelsson, ordförande i Svensk Vattenkraftförening, som sa nej tack med motiveringen att ”Älvräddarna ställt till med så mycket elände för SVAF:s medlemmar.”

– Det roliga var att det efter avslutningen kom fram två vattenkraftsägare och dunkade mig på axeln och sa att de gärna är med på en sådan debattartikel, säger Christer

Över 70 personer var på plats, bland annat ett antal ägare av småskaliga vattenkraftverk. Trots uppenbara konfliktytor infann sig en bra dialog, Samstämmigheten att det finns viktiga kulturarv inom småskaliga vattenkraftsbranschen var total, och att man i de fallen måste titta på kompromisser som fiskvägar i stället för utrivning. Andreas Bäckstrand från Västerhavets vattenmyndighet visade att kraven är skarpa från EU när det gäller att nå miljökvalitetsnormerna, vilket kanske inte alla förstått fullt ut tidigare.

Kontaktuppgifter:

Rasmus Gustafsson, styrelseledamot och nyhetsredaktör

(+46)0761351105 (klockan 8-18, måndag-lördag)

rasmus.gustafsson@alvraddarna.se