Varje år åker eleverna i årskurs ett på Sportfiskeakademin till Sportfiskemässan, i år var inget undantag. Efter mässan fick eleverna en uppgift att skriva om var sitt företag, de intervjuade även kända sportfiskeprofiler.
Lärarna på sportfiskeakademin vill att eleverna ska få veta hur det är att vara utställare på sportfiskemässan som är årets höjdpunkt inom sportfiskesverige, en bransch som verkligen växer och kommer ge många nya jobb. Mässan är även ett utmärkt sätt att synas i branschen och knyta kontakter.
Sportfiskarelevernas uppgifter på mässan
I samarbete med sportfiskarna höll eleverna en barnfiskeskola som bestod av en presentation om fiskar, sportfiske och vattenvård, barnen fick även lära sig att knyta metestackel samt att de fick en påse med olika drag, en dvd och broschyrer. Eleverna ansvarade också för en fiskedamm för mindre barn och delade ut återbesöksband åt sportfiskemässan. Återbesöksbanden blev stundvis en hektisk uppgift då årets mässa slog rekord för antalet besökare, både för enskild dag och totalt. Hela 12373 personer totalt varav 7128 personer kom på lördagen.
– Jag tyckte att det var intressant och utvecklande att hålla föreläsningar inför barn, säger Joel Gustafsson i Sportfiske 1.
– Vi fick intressanta uppgifter som gjorde att man fick träffa folk samt knyta nya kontakter, säger Erik Sandelin i Sportfiske 1.
Sportfiskeeleverna bloggar
Istället för att lämna in alla uppgifter på papper så använder sportfiskeelevrna en blogg för att lämna in sina uppgifter. Inför mässan fick de speciella uppgifter som att intervjua kändisar eller sportfiskeprofilar, en av de som blev intervjuad var Markoolio! Se den intervjun här: http://youtu.be/bAEyYUjDIBc
En blogg är också ett utmärkt sätt att synas i branschen. Se filmer från mässan, intervjuer och andra arbeten på http://www.svenska.fiske13.se
– Vi fick många intressanta uppgifter som T.ex att intervjua en sportfiskeprofiler och skriv om ett företag, båda dessa uppgifterna kommer komma upp på bloggen, säger Felix Frisk i Sportfiske 1.
– En blogg är ett mycket roligare och intressantare sätt att lämna in uppgifter på samt att man får en chans att synas i branschen samtidigt, säger Rasmus Gustafsson i Sportfiske 1.
//Sportfiskeakademin