Älvräddarna delade i måndags ut 349 affischer med deras vision av framtiden i våra strömmande vatten till riksdagens ledamöter som samtidigt fick ett brev med förklaring.

För att påverka riksdagen i rätt riktning kring lagstiftningen runt våra vattenkraftverk delade Älvräddarna ut en affisch skapad av John Schütte. Tanken med affischen är att ge riksdagens ledamöter en positiv bild av framtiden. En framtid där merparten av Sveriges vattenkraftverk ska ha fiskvägar och ekologiska flödesregleringar.

–  Ett hållbart samhälle kräver hållbara lösningar och där är det så enkelt att vattenkraft utan fiskvägar aldrig kan kallas för hållbar, säger Christer Borg, ordförande i Älvräddarna.

Brevet som skickades per e-post till alla ledamöterna i riksdagen handlar om visionen. Älvräddarna menar också att även kraftbolagen framöver kommer att bli nöjda med en ny lagstiftning.

–  Jag tror ju att det är roligare och mer inkomstbringande för kraftföretagen att kunna visa upp kraftverk där fisk och annan fauna kan passera, än de ekologiska katastrofer som de idag har, avslutar Christer.

Här kan du läsa brevet som riksdagens ledamöter fick i måndags.