Annons

interfiske-daiwa-p
 i Spinn

Jag gillar fiskeplattformar. Inte båtar som är gjorda för att tillgodose den breda publiken utan de som är gjorda av fiskare för fiskare. I min smak får dom gärna vara gjorda i aluminium, oömma så att man kan smyga in på vatten med sten eller grunda vassar…

Egentligen är det ganska märkligt, att flera av dom stora tillverkarna av aluminiumbåtar inte har riktiga fiskemaskiner utan främst utformar båtar som ska passa för alla. Jag tror dom gör en stor miss – vem med minsta lilla fiskeintresse vill inte ha en båt där man kan stuva undan sina spön, där det sitter en tank för betesfisk i båten redan när man köper båten? Varför överhuvud taget köpa en båt som inte är anpassad för fiske när man fiskar? Det är ju som att köpa en liten Fiat när man behöver en jeep för att ta sig till stugan i fjällen.

Jag har fått möjlighet att testa och fiska från en sportfiskeanpassad Starcraft 168PT. Båten är 4,88 meter  lång,  2,06 bred och väger 318 kg. Båten är godkänd för 5 personer med max motor 60 hk. Priset för denna båt ligger på 89000:- exkl motor. I nämnda pris ingår som standard en 80 liters live well med syrepump för betesfisk, spöfack i sidan samt kastplattform. Övrig standardutrustning på 140PT och 168PT är länspump, lanternor, 2 st snurrbara de lux stolar med 3 olika infästnings-möjligheter. Till detta får man också under introduktionen av Starcraft en Minn Kota Powerdrive V2 elmotor med fäste och pedalstyrning. Båten har heltäckningsmatta något som vi svenskar som var med på 70-talet har dålig erfarenhet av. I det här fallet tycker jag att det är riktigt trevligt med matta, greppet blir kanon, dessutom blir det riktigt mysigt utan skor i solskenet. Mattan håller för att spolas av med högtryckstvätt. Durken har en annan slags syntetiskt matta som skall tåla det mesta från fiskblod till lera och smuts, även denna är enkel att bara spola av.  Med andra ord är priset mycket bra om man jämför med andra båtar i samma klass. Mycket av denna utrustning brukar vara tillval men kommer här som standard. När båten kom rullande på trailer tyckte jag att den såg lite rå ut, och dessutom liten. Men det intrycket försvann snabbt när både ruta och stolar kom på plats och proportionerna blev tydliga, man ser då verkligen hur bred båten är. Testbåten hade en 40 hästars Suzuki på aktern, inkl tre personer kommer båten utan problem upp i närmare 24 knop med denna motor. Personligen hade jag nog monterat en 60 hästars motor, då presterar  båten ca 35 knop och det gillar jag.

Just den här modellen SC 168PT, som är den större av dom två båtarna, känns helt perfekt till gäddfiske och vertikalfiske. Den balanserar båda metoderna bra. Självklart är den mindre modellen säkert ännu bättre till vertikalfisket, men om du gillar att fiska jerk/ vertikal/ flötestrolling, så är denna ett kanonval. Dessutom gör den låga vikten att den blir lätt att traila. Du kan utan problem på egen hand sjösätta båten i vattnet från en trailer, och ta upp den igen. Att man kan ta bort rutan och stolarna när man kör borde innebära att luftmotståndet blir mindre och att bränsleförbrukningen på bilen blir något bättre när du trailar, billigare och miljövänligare.

Båten känns mycket lättdriven i vattnet och du klarar dig väldig långt med en 40 hästars fyrtaktare. Om du dessutom har en elmotor med i- Pilot och använder den till trolling och att smyga ut med vassarna så slipper du dyra sopparäkningar. Du sitter något längre fram i Starcraften jämfört med vad vi traditionellt är vana vid vilket gör att båten planar snabbare. Båten känns dessutom  väldigt stabil i vattnet, även i lite högre farter. Självklart blir en båt som är bred och lätt något vindkänslig men inte så att det stör. Man står utan några problem två personer på samma sida och fiskar. Båten ger ett mycket välbyggt intryck, man får nästan en känsla av att båten är byggd i ett stycke då man inte känner av att båten sas flexar under körning och belastning. Den känns helt enkelt trygg. Under testet på hemvägen körde vi i maxfart  och hade vindar på 7-9 / sekundmeter. Jag kunde stå upp i båten utan att hålla i mig i något, det var helt odramatiskt. Det stänkte lite innan vi kom upp i fart men inte alls lika mycket som det brukar göra med många andra båtar i bra vind. Lite nu och då ser man gamla Starcraft båtar här och var som har ett antal år på nacken, så att detta är en båt som håller länge tvivlar jag inte på. Att Starcraft dessutom har byggt båtar i 107 år känns ju inte som något negativt. Vi var tre man som fiskade och det enda som fanns på durken var två väskor med beten. Normalt brukar tre personer i en båt innebära att det står grejor här och var men stuvutrymmena på denna båt gör att man snabbt kan få ordning och helt rent i båten. Stolarna som följer med var mycket sköna och trivsamma. Jag erbjöd mig att ta över dem, men det gick inte ägaren med på…  Båten har som jag tidigare nämnt en betestank som hela tiden pumpar in nytt vatten så man slipper hålla på med kladdigt vatten om man torkar ur tanken efter användning. Spölådan som sitter till vänster om föraren rymmer ett flertal spön så det är inga problem att ha en liten arsenal med sig på fisketuren. Båten är byggd för att ha så öppen yta som möjligt och på sjön känns båten större än vad den är. Utförandet kombinerar funktionalitet och bekvämlighet och har flera praktiska detaljer som underlättar en rejäl fisketur, allt är lättillgängligt som tex batterier och stuvutrymmen. Det enda jag tyckte var lite synd var att det inte finns extra pulpet att köpa till så att både förare och andreman kan sitta i skydd, men det kanske kommer.

Den här båten är en frisk fläkt och visar att det finns andra sätt att bygga båtar än vad vi Skandinaver är vana vid, och vad som normalt finns att tillgå på marknaden. Jag hoppas att en del av det här tänkandet och sättet att bygga båtar på blir vanligare här hos oss. Varför har vi inte spöboxar och tankar för betesfisk på våra svensk- och finsk tillverkade båtar som standard och vettigt designade?  Man borde snegla åt det här hållet annars kommer man snabbt bli – jag höll på skriva omseglade – omkörda. Dessutom blir dom omkörda prismässigt. Hade råd idag hade jag köpt den här båten och satt på en 60 hästars motor. Ska nog gå o spela lotto nu…    

// Bo Gunnars +FishEco 


Fakta Starcraft.


Agent: Borgs Motor AB www.borgsmotor.se

Starcraft 140PT

Längd: 4,40

Bredd: 1,70

Vikt: 215kg

Godkänd för 4 personer

Max motor: 30hk

Starcraft 168PT


Längd: 4,88
Bredd: 2,06
Vikt: 318kg
Godkänd för 5 personer
Max motor: 60hk

Starcraft 160SC Starfire

Längd: 4,88
Bredd: 2,06
Vikt: 383kg
Godkänd för 5 personer
Max motor: 60hk

 

 

Annons

Sportfiskeprylar
Rekommenderade artiklar

Kommentera