Anmälda fiskar, Supersize

Visar 1 - 25 av 303

2024-03-31

Uppgifter om fångsten

Fick abborren på flötmete med maggot. Metade efter
efter id när denna fina borre
valde att bita över en enkekrok storlek 8 agnad med maggot.

2024-03-24

Uppgifter om fångsten

En DFC Worm med NED grad från Bite of Bleak genererade ett stenhårt hugg från denna underbara abborre!

2024-02-19

Uppgifter om fångsten

En kall och blöt Februari-dag i Sundet, borrarna var på plats men de visade väldigt lite intresse för våra beten.
Vi fiskade oss fram genom vikarna i hopp om varmare vatten och mer huggvillig fisk.
7h har passerat och endast någon enstaka gädda visade sig tillmods för hugg.
Jag rotade igenom mina beten och tänkte att jag måste presentera något som är enkelt för dem att ta och ger dem tid att fundera.
Beslutet föll på en liten shad-jigg med lite rörelse samt en skalle på 1,8g så att droppet blir långsamt, ett lätt byte helt enkelt.

Vi gled in i en ny vik som kändes het, vi börja täcka av ytan sakta och som från ingenstans klickade de till i spöt! Av ren relex satte jag mothugget och kände något stadigt i andra änden av linan börja gunga tungt och gå sidledes, jag och Fredrik Renz (Guiden) börjar spekulera i om att de än en gång var en gädda, men de tunga knyckningarna fortsatte. Tillslut ser jag en bred gul-randig sida skymtas under ytan och temperaturen i båten steg ca 20 grader! Efter en bra kamp med lätt utrustning var fisken i hoven och euferin var total! De enda orden jag fick ur mig var ” Åh Helvete” om och om igen. En så stor abborre har jag aldrig skådat i verkligheten och är något jag bara kunnat drömma om!

Vi tar en snabb mätning och vägning och måtten lyder: 51cm och 2320g. Lyckan var obeskrivlig!

En dag jag aldrig kommer glömma och ett minne för livet!

2024-02-05

Uppgifter om fångsten

Drar ut på morgonen och möter upp polare på en plats där det hade varit bra med fisk under en period, det tar mig inte många kasst förens första fisken är på.
det nappar på bra och inte många kasst senare smäller de till och det är en riktigt bra fisk känner jag.
Efter lite fight med tunga gung så får jag in den i håven och ser att de är en galet fin abborre och ena fiskekamraten bredvid säger att det där är en 50, jag var själv inte helt säker men gissade på iaf mellan 48-50cm men ju mer man tittade på denna fantastiska abborre så såg den större ut och tänkte att det kanske tillochmed är en 2kgs.
Adrenalinet pumpade och humöret var på top!
Väl på mätbrädan visade sig att den var hela 50cm.
Vägde sedan den med spänning och vågen visade 1930g så inte alls långt ifrån 2kg, vilken magisk abborre.
Helt sjukt, dagen fortsatte med flertalet fina abborrar, det var en riktigt underbar fiskedag.

2023-11-20

Uppgifter om fångsten

Jag kommer ut på eftermiddagen till första fiskeplatsen och stöter på en fiske kompis som varit där ett tag och han får en fisk precis när jag kommer, jag tacklar upp och slänger iväg mitt första kasst, boom fisk på direkt! En fin 40+ abborre.
Inte många kasst om inte nästa kasst därefter så smäller de på igen och känner att den har mer tyngd i sig och att den gör de dära härliga tunga gungen och håller botten som en riktigt stor abborre brukar göra.
Efter lite drillning får jag in den till kanten och håvar den.
Ser direkt att de är en riktigt fin fisk och adrenalinet pumpar.
50cm randig skönhet på 1860g, vilken fantastisk abborre!
Skakig och känner mig helnöjd men såklart slutar man inte fiska för de, så fortsätter och det är bara en helt awesome fiske dag med flertalet finare abborrar.

2023-10-08

Uppgifter om fångsten

Fiskade med teamkompisar i Team Street Fishing Magic med den superduktige guiden Fredrik Renz. Det hade varit segt med endast vars en abborre upp. Fiskedagen led mot sitt slut men vi nötte på på samma ställe där vi såg att borrarna gick utan öppna munnen. Jag hade bytt till wobbler efter att ha fiskat nästan uteslutande med Renzshad under två dagar. Ganska försiktigt twitchad hem och med hyfsat långa pauser. Jag hade kommit till stadiet då man inser att fiskeäventyr börjar ta slut, man fryser och börjar tappa fokus… Då! Ett inte alltför hårt hugg men när jag började ta hem den var det tyngre än något jag varit med om. Tänkte om det var gräs på kroken, men kraften i huvudskakningarna gick inte att fel på. Den är bättre sa jag till Renz som skulle håva. ”Ta det bara lugnt gubbe. Det är en stor borre det här.” Direkt när den låg i håven sa guiden ”Det är en 50!” Och det var det med råge! Ett par mm från 52 cm. Lycklig som ett barn börjar nu jakten på de sista 40g till 2 kg.

2023-08-19

50cm / 2160g kärlek

2023-07-13

Uppgifter om fångsten

En magisk fisk för mig och ett nytt längd PB på 52 cm!
Vägde 2000 gram blankt på 2 olika vågar.

2023-07-09

Uppgifter om fångsten

Runt lunch på en het och vindstilla sommardag så knep den här randiga rovriddaren ett sakta, monotont invevat chatterbait fiskat genom gräset på 2 meters djup. Fisken vägde med en otrolig sommarkondis in på 2420 gram och toppade mitt tidigare PB med 220 gram!" (Firren var 52cm)

2023-07-08

Uppgifter om fångsten

Denna dröm borre klev på när jag tog med mit bonus barn samt hanns mamma som inte älskar att fiska men ville vara med sin son. Sonen som heter Jonathan Ljung fick PB på både abborre, Gädda och Id, så resan ner var redan helt lyckad tyckte vi men det var på dag tre som denna gigant till abborre klev på vid exakt samma ställe som jag hade mitt tidigare PB på 2020g och 51cm år 2021, trodde aldrig att jag skulle få en störe abborre! Men med många fiske timmar så lyckades jag putsa till mitt PB rejält med 560g, jag kände direkt att det var PB på vikten nar jag lyfte den från håven och jag tror hela Kalmarsund höres mitt skrik av lycka. Detta var något helt magiskt att få uppleva. Mätte med två vågar och de visa lite olika men denna vikt är från den våg som visa minst och det var Sportfiskarnas våg.

2023-07-06

Uppgifter om fångsten

50 cm 1615 g på min hemmasjö - en drömfisk för mig som jag jagat länge. Min totalt 11e Supersize abborre.

2023-05-26

2023-05-21

Uppgifter om fångsten

tog en tur med min fru evelina på blandat tur sol och fiske. vi stannade till vid en grundtopp mitt i sjön. med 3 meter på toppen och 15 meter runt om. sänkte ner megaliven. och skannade av lite. såg 3 individer i frivattnet. och drog ett kast imot dom. smack första kastet upp kom en urlekt hona som var väldigt tun. 1,31 kg.

2023-03-16

Uppgifter om fångsten

Kallt, mörkt och tungt! En sakta hemtagen ”The pope” resulterade i en fantastisk drömfisk! 50,5 cm och hela 2100 gram!

2023-03-14

Uppgifter om fångsten

En väldigt speciell abborre för mig och ett ögonblick jag aldrig lär glömma.
Jag har kämpat hårt för denna, jag har fångat många stora abborrar, men detta är något helt annat.
Det var en riktigt bra fight och jag var inte helt säker på att det var en abborre förrän jag såg denna otroligt vackra stora predator, omg!!

2023-02-25

Uppgifter om fångsten

Jag och Filip körde en heldag i sundet. Det var kallt, blåsigt och stundvis snöstorm.
Vi lyckades få varsin abborre på morgonen men efter det blev det väldigt svårt. Under dagen lyckades vi enbart lura upp några mest oönskade gäddor.
Med halvt förfrusna fingrar funderade vi på att ge upp. Men nej ett sista försök innan vi kör hem.
Jag lånade ett bete av Filip. En svävande och grundgående wobbler på 11cm. Detta hämtade jag hem plågsamt sakta. Jag ryckte hem det någon decimeter och lät det hänga i flera sekunder i pauserna.
Bara 3-4 meter från båten kom hugget. Fisken kom upp i ytan i mothugget och jag ser att den är stor. Jag slänger mig efter håven och precis när jag ska håva flyger betet ur munnen. Som tur för mig sprattlar abborren åt rätt håll och glider ändå in i håven.
Jag såg att hon var stor men jag trodde inte att hon skulle vara så tung. 2390g och ett nytt personbästa. Ett fantastiskt avslut på en tuff dag. Och ibland lönar det sig att härda ut!

2023-01-17

2022-12-16

2022-10-14

Uppgifter om fångsten

Väldigt seg start på våran tripp ner till sundet, som helt byttes ut till en succé tripp.

Det är vindstilla och vi ser abborrar jaga I ytan en bit bort, beger oss dit! Kast efter kast dansar med jiggen över gräset det hugger och tar tvärstopp, känner direkt att denna fisken är stor!! Kort fight efter rätt hård drillning landar fisken i håven... den där är stooooor 😄 låter den vila i håven en stund och det är när man tar upp den man fattar hur stor den igentligen är. Väger och mäter fisken som sedan lungt släpps tillbaka till sitt rätta element. Fisken väger helt fantastiska 2320g och 51cm lång detta är ju heeelt otroligt en svensk abborre över 2 kg hade jag aldrig kunnat drömma om 🥰

2022-10-14

Uppgifter om fångsten

Fick denna ca en halvtimme efter min drömfisk på 2kg++ så den kom lite i skymundan denna dagen men är helt klart en magisk fisk på alla sett och vis! Detta var min 3e fisk över 50cm denna dagen 😍

Gädda

123

2022-09-16

Uppgifter om fångsten

Låg och kastade av en brant där betesfisken samlats när denna fisk kastade sig över mitt bete. Var ensam i båten denna gång så vart extra spännande att drilla och samtidigt sätta ihop håven. Men efter 3st tunga långrusningar kunde jag få in henne i håven. Mättes till 123.7cm och 10710gr. (121cm liggandes på rapala måttbandet utan att jag håller i) Supersize gädda nr.2 för mig

2022-09-11

Uppgifter om fångsten

Dagen efter mitt nya PB på abborre kliver denna supersize borren på.
Den tog på en shad fiskad under ett stim med betesfisk.

2022-09-10

Uppgifter om fångsten

En riktigt trög morgon på vattnet resulterade tillslut i en fisk jag bara kunnat drömma om tidigare.
Den inhalerade en free-riggad Gunki Boogie craw som om det inte fanns en morgondag.
Lyckan var total när den hamnat i håven efter en rejäl kamp och detta blev dagen då jag fick ett nytt längd-PB på abborre.

2022-09-03

2022-08-20

Uppgifter om fångsten

I helgen tävlade vi i team Fish & Pripps i Umeå Big Perch. I tävlingen tog vi förstaplatsen och jag lyckades även vinna tävlingens längsta fisk på 51 cm. Lagets top 5 (cm): 51, 49, 46, 46, 46

Fisken på 51cm blev min första supersize och vägde in på 1770g!
Fisken tog på en gbump 10,5cm sakta hemtagen med långa pauser, längsmed en djupkant. Ett bete som jag fått av min gode vän @jensbyholm

Lite bakgrunds info är att jag strax innan drömfisken, då hade jag knäckte ett av mina favorit spön. Så jag var lite uppgiven då jag inte längre hade två spön så jag snabbt kunde byta mellan två tekniker/beten. Eftersom fisket var trögt och vi inte riktigt lyckades med våra shadteez i olika storlekar så tog jag mig tiden att välja ett annat bete. Valet föll på en gbump, i första kastet satt 51cm fisken.