Annons

i Vinter

Robert Lindbladh, från Forshagaakademin Yh1, testar ett av vinterns spännande nya sätt att tackla den mariga vintergösen. Efter att ha kämpat med ismetet byttes metoden till vertikalfiske med fireball, Robert berättar…..

Ismetet har sin fördel att man kan täcka upp en större yta, men att vertikala ger dig förmånen att känna hugget! Efter några bommade ismetepass utan nånting blev jag så desperat efter att få fisk så att jag till slut bestämde mig för att verkligen leta upp fisken och försöka fresta med en fireball. Det blev succé och slutade med ett PB på både gös och största fångade fisk.

Med ekolodet i ryggsäcken begav jag mig ut på isen tillsammans med mina fiskekompisar Emilie Björkman, Jon Andersson och Julien Pinatel. Jag kom snabbt bort från dem då jag frenetiskt borrade nya hål sökandes efter fisken. Två hål på varje ställe, ett för ekolodet och ett för spöt. Innan jag begav mig ut hade jag lånat två av kompisens fireballjiggar som jag riggade med en stinger, krokstorlek 8. En riggade jag med vajer och det andra med flourocarbon. Jag ville ha gös så jag körde med flourocarbon. Död mört fick agera som bete.

Efter många borrade hål och trötta armar hittade jag till slut ett grund och mycket aktivitet på ekolodet. Jag sänkte ner jiggen och väntade samtidigt som jag ”jigga” upp o ner. Helt plötsligt börjar ekolodet fela och jag böjer mig ner för och försöka lösa problemet utan vetskap om vilket djup jag ligger på eller hur jag sköter jiggen. Helt plötsligt känner jag ett motstånd, som om jag fastnat i botten, men då jag vetat att tacklet befann sig nånstans i mellanvattnet stod allt klart, gösen var ett faktum. En ganska fin sådan!

Efter en ganska enkel fight fick jag upp den till iskanten och efter en del lirkande fick jag upp huvudet i hålet och kunde ta ett gälgrepp på fisken. Jag skrek till de andra som satt några hundra meter bort då jag ville ha hjälp med vägning och foto. Medan jag väntade höll jag kvar gösen i hålet för syretillförsel. Efter en snabb pose framför kameran var det dags o släppa tillbaka den och efter en kort stunds återhämtning kunde den sedan med en pisksnärt piggt simma tillbaka till djupet. En överlycklig man stod nu där och kramade om sina medfiskare och kunde sedan med ett glatt leende återvända hem igen! Dagen efter blev också lyckat då jag sänkt ner ekolodet i samma hål såg aktivitet precis under isen och en gädda small på direkt. Ingen märkvärdig, men ack så kul att vertikalmetoden levererar.