Anmälda fiskar, Supersize

127

2021-11-20

Uppgifter om fångsten

Åter hemma efter ett par dagars fiske med Petter Eriksson och teamkamraterna i team Lowrance. Jag och Petter kom fram till kampen under eftermiddagen och hade egentligen inte planerat fiska utan istället invänta morgondagen. Vi ändrade dock denna plan och bestämde oss för att bege oss ut för en kort-tur, då till en spot vi tidigare landat fina fiskar - en struktur med kringliggande stora djup. Det blåste rejält och sjön gick hög. Jag körde med en Gunki Gunzilla 23 cm riggad med en 10 gr skalle. Hugget var helt brutalt och i mothugget var det som att sätta betet i botten. Fisken var otroligt stark men vi lyckades håva gäddan på första försöket. Total glädje utbrast i båten. Hon vägde hela 14700 gr fördelat på 127 cm. Det galna var att gäddan var tom. Hon hade en rygg jag tidigare aldrig skådat, från huvudet hela vägen bak till stjärtspolen!

2021-11-06

Uppgifter om fångsten

En sakta hemtagen RenzCrawler från Renz-Stein med Darts Linkhead resulterade till ett vrål på vattnet..! En helt fantastisk drömabborre!

2021-11-03

Uppgifter om fångsten

Efter en säsong med alla möjliga motgångar, bla. problem med motorer, batterier, två riktigt stora fiskar brända. Så kom turen då allt stämde! Två hugg, två fiskar, första mätte in på 120cm 11,3kg och en timme senare så ligger fisk nummer två i håven. 116cm 11,7kg vilket även blev den tionde över tio kilo för mig. Så ett tu tre så är allt slit och strul bortglömt, och man har energi att fortsätta den här märkliga jakten på dessa magiska väsen...

122

2021-10-30

Uppgifter om fångsten

Ytterligare en tävlingsfisk över 10kg, höstgäddorna är helt runda nu. Började något sent på dagens tävling sverigegäddan. Första fisken för dagen blev denna ljuvliga 122cm gris, nytt vikt pb med 13540g. Underbar känsla! 🍾🎣

2021-10-26

Uppgifter om fångsten

En fin gös som strök omkring på ca 5 m djup över 9 m botten. Fisken var på väg in mot ett grundare område när jag presenterade en Pigshad tournamnet som den inte tvekade på att attackera.
Riktigt fin fisk som återutsattes utan några problem.

131

2021-10-18

Uppgifter om fångsten

Det var en kylig måndagsmorgon med en temperatur strax under 0 grader. Återigen var det dags för guidning. En holländsk familj hade kommit till Dalsland för att få möjligheten att prova på och uppleva gäddfiske, nu under hösten.

Vi startade dagen med spinnfiske, men insåg snabbt att den större mängden med betesfisk stod längre ut på de större djupen i närheten av strukturen.
Vi bestämde oss då för att ändra taktik och gick då över till trolling.

Efter att jag släppt ut alla de sex spöna tog det inte lång tid tills det högg i det inre spöet. Min första tanke var då att det var bottennapp. Men insåg när jag väl tog tag i spöt att jag kände stora huvudskak. Jag räckte över spöet till den ena gästen och han fick kämpa länge. Fisken tog massvis med lina och var svårt att få upp till ytan. Efter en stund fick vi upp den till ytan och landade den i håven.

Jag vände mig om och berättade för gästerna att detta är den största fisk jag någonsin hade sett. Jag lyfte upp gäddan ur hoven och la den på mätbrädan och insåg att gäddan då stack ut över måttbrädans längd, vilket var 130cm.

Vi började skrika av glädje och insåg vad som hade skett.
Mätning och vägning av gäddan skedde, samt så tog vi några bilder för att sedan släppa tillbaka henne för att låta då henne simma tillbaka till sitt rätta habitat.
Lyckan och glädjen i båten var total, en bättre dag kunde vi inte ha önskat oss.

Det finns ingen bättre känsla att dela denna glädje med, än med gäster under en guidad tur. Ett stort grattis till grabbarna som var med i båten.

Tack för mig!

Mvh Tobias Moberg ifrån Sportfishing Dalsland

2021-10-06

Uppgifter om fångsten

Riktigt fin gös som stod på inne över ett grundområde på ca 3 meters djup. Klippte en Pigshad Nano som att det inte fanns någon morgondag! Återutsatt utan problem.

2021-10-06

Uppgifter om fångsten

Testade spinnfiska utan resultat, smög fram med kajaken med en twinteez och då högg den utan tvekan.

126

2021-10-03

2021-09-26

2021-09-25

Fin gös på 10,42 kg som högg mitt i natten

123

2021-09-11

Uppgifter om fångsten

Testade en ny gös sjö kompisen och jag pratat om i många år. 123cm gädda på 12,9kg blev resultatet. Helt underbar kväll 😊

126

2021-09-07

Uppgifter om fångsten

Magisk gädda som högg mitt i natten

2021-09-05

Uppgifter om fångsten

Var ut och letade nya platser för abborrfisket. Det blev inga abborrar på den spoten men en gädda på 120-121cm ville ha min Shadow Rap Deep.

130

2021-08-28

Uppgifter om fångsten

Efter tröga dagar med dåligt väder så vände allt. En dröm fisk när det kommer till längd. En gammal och ur tunnad donna som sett mycket i sina dagar. Det var en ära att få låta henne simma tillbaka.

2021-08-28

Uppgifter om fångsten

Kvällsfiske med sönerna, en fantastisk fisk som bjöd på en superkul fight! Abborren klippte en Westin Hypoteez nära botten

2021-08-19

Uppgifter om fångsten

Fin gös som högg på pelagiskt vertikalfiske en ganska trög och blåsig dag.

127

2021-08-17

Fin gädda på13,2kg som högg på kvällen på spinnfiske

121

2021-08-16

Uppgifter om fångsten

Gav mig ut i regn och rusk efter en arbetsdag och efter några timmar ser jag en stor fisk på ekolodet, den simmar emot mig så jag tar fort fram ett vertikalspö och droppar ner jiggen. Gäddan vänder sig och kollar mot jiggen, jag rycker till så jiggen åker upp 20-30cm och direkt gör gäddan en attack och efter en stund ligger en 121cm lång gädda i knät. UNDERBART 🙂

2021-08-11

Uppgifter om fångsten

En fin gös på 96 cm (9 kg) Pelagiskt spinnfiske på ca 5 m över 22 m djup.

2021-08-11

Uppgifter om fångsten

Vi hade varit ute några timmar o haft ganska trögt fiske, när vi bestämde oss för att prova en grynna med en vase på. När vi gled över vasen såg vi på lodet att det stod fisk framför. Jag kastade ut o det högg direkt men släppte, så jag tog några vevtag och i vevstoppet blev det stumt i linan. Nej en gädda! Sa jag högt när den gick o stonkade tungt, fick den närmare båten och den gjorde rusningar. Plötsligt gick den in i vasen, svor högt o sa att nu är det kört! Men plötsligt fick jag lös grejerna ur vasen, och med fisken kvar på kroken. Men nu med mer bekanta huvudskakningar, satte hårdare press på fisken för att undvika vasen igen. Förhoppningarna steg om att det kanske var abborre ändå, men då är den stor! Plötsligt visar sig en enorm abborre under ytan! Efter en säker håvning kan vi konstatera att det är en magisk fisk på 50,5 cm och 1500g! Fiske när det är som bäst!

2021-08-08

Uppgifter om fångsten

Ostadigt väder under dagen gjorde fisken trög. Sprättande löjstim syntes över sjön men inga ytjakter, varför jag valde att neda. Sjugramsskalle då djupet var 7 meter. Tappade en fisk som kändes stark och kastade vidare på samma ställe. Till slut satt den där och fajtade som en rejäl gädda. Tyvärr var kroppsformen också gäddlik, varför vikten "bara" var 1450 gram. Men längdperset var ett faktum.

2021-08-03

Uppgifter om fångsten

Efter att ha bränt två riktiga klossar så trodde jag dagens chanser till en bättre fisk var förbi. Den ena av dessa två var den längsta abborre jag sett, den var både lång och hög. Krokens fäste släppte i en rusning efter att jag haft den inne vid kajaken. Ja, du läste rätt! EN rusning! Båda två abborrarna som jag hade på tog lång lina flera gånger och fightade som fyrakilos öringar. Den jag såg intill kajaken var närmare 60cm om inte längre(Det har fångats abborre över 60cm i vattnet tidigare, vilket var skälet till att jag nu satt här i min kajak). Efter detta var det snudd på att jag satte mig i bilen för att åka hem. 12,5h i bil rska vägen hem.. Ja, tanken slog mig men ångest och huvudet mellan knäna i kanske en halvtimme innan jag gav mig på att fiska igen. Då kom dagens tröstpris efter en tämligen odramatisk fight i jämförelse med tidigare beskrivna. Utan större styrkedemonstration håvades denna 52cm abborre som nu såg liten ut i jämförelse med tidigare. När den hamnade på mätbrädan så blev jag faktiskt duktigt förvånad. Men alltså, Oj, vad det var värt att stanna ändå! Tack tålamod!
Brände en till kloss samma dag innan jag packade ihop för dagen.

131

2021-07-25

Uppgifter om fångsten

Helt plötsligt så kom en enorm fisk upp precis bredvid båten i det klara vattnet och min Buster swim fullkomligt försvann, sedan var det full fart och max puls tills hon låg i håven och vi kunde konstatera att denna visst måste vara en bit över supersize😅

2021-07-21

Uppgifter om fångsten

Efter flera dagars krigande i vind upp emot 20ms så kom belöningen med en fin gädda på 120cm.