Annons

 i Eko/Miljö, Notiser

Söder Sportfiske lämnar kvartalsrapport nr tre 2025! Sveriges och nordens enda börsnoterade sportfiskehandlare, Söder Sportfiske lämnar kvartalsrapport. Det talas om ett utmanande kvartal men här finns även ljuspunkter…

Tredje kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättning minskar med -0,8 % till 65,4 (65,9) MSEK
  • Organisk tillväxt var -0,8 % (9,4 %)
  • Bruttomarginal uppgick till 40,0 % (40,7 %)
  • EBITDA uppgick till 5,7 (7,2) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 8,7 % (10,9 %)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,38 SEK (0,54 SEK)

Perioden 1 Jan – 30 September

  • Nettoomsättning ökar med 1,9 % till 182,7 (179,4) MSEK
  • Organisk tillväxt var 1,9 % (3,7 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 39,8 % (40,4 %)
  • EBITDA uppgick till 13,1 (14,9) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 7,2 % (8,3 %)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,75 SEK (0,94 SEK)

VD kommenterar kvartalet
Vi har haft ett utmanade kvartal, men vi har fokuserat på att vända den negativa trenden på våra utlandsmarknader. Arbetet har gett resultat och mot slutet av perioden summerar den internationella försäljningen till en tillväxt på 4,6 %. Den svenska marknaden har utvecklats svagare, framför allt till följd av lägre försäljning inom flugfiskesegmentet. Sportfiskeprylar visar däremot en stabil utveckling i linje med föregående år, vilket sammantaget innebär att den svenska marknaden minskar med 3,0 % jämfört med samma period föregående år.

Bruttomarginalen uppgår till 40,0 % (40,7 %), vilket motsvarar en minskning med 0,7 procentenheter, främst hänförlig till valutaeffekter samt ökad prispress inom vissa kategorier. Samtidigt ser vi en förbättrad sortimentsmix jämfört med föregående år, där kärnsegmenten – med högre bruttomarginaler, särskilt inom beten – fortsätter att växa. Våra egna varumärken utvecklas mycket starkt och ökar för fjärde kvartalet i rad, med en tillväxt på 29,5 %. Under vårt egenutvecklade varumärke ANGLRS lanserades denna sommar en helt nyutvecklad väskserie för spön, beten och utrustning. Produkterna har på kort tid överträffat försäljningsförväntningarna vilket lovar gott. Flera nya produktlanseringar planeras från flertalet av våra varumärken inför kommande säsong. Vi stärker samtidigt våra leverantörsrelationer samt effektiviserar inköpskedjan genom att reducera mellanhänder för att säkerställa snabbare varuförsörjning och mer konkurrenskraftiga inköpspriser på våra egna varumärken.

Vi har under kvartalet även förstärkt organisationen med två strategiskt viktiga rekryteringar. Markus Wärnelid har tillträtt som Creative Director med uppdrag att vidareutveckla vår visuella identitet och säkerställa en hög, enhetlig kvalitet i allt internt producerat bild- och videomaterial. Detta tillsammans med Henrik Sandahl, grundare av Söder, i en ny marknadsinriktad roll bidrar till ökad genomslagskraft i våra digitala kanaler och stärker varumärkets visuella uttryck. Vidare har inköpschef Max de Vreeze tillträtt under september, vilket redan har gett positiv effekt på vårt strategiska inköpsarbete och bidragit till den förbättrade försäljningstrenden på utlandsmarknaderna.

Mot slutet av kvartalet har vi tagit viktiga steg i vårt pågående förändringsarbete av den kommersiella processen. Vi har skapat förutsättningar för att på ett mer effektivt och datadrivet sätt kunna matcha tidigare års kampanjaktiviteter, både ur inköps- och marknadsperspektiv. Vi ser nu ökad precision i val av produkter, varumärken och kategorier som driver tillväxt inom respektive marknad. Samtidigt intensifieras arbetet med att stärka leverantörsrelationerna för att säkerställa god varutillgång och attraktiva produktnyheter inför nästa säsong. Fokus på optimering av lager och hantering av långsamt roterande varor har förstärkts ytterligare, i syfte att frigöra utrymme för nya produkter och innovationer som ska driva fortsatt tillväxt. Sammanfattningsvis har kvartalet varit utmanande, men många positiva inslag och högt tempo i förändringsarbetet.

Daniel Hörnqvist, VD Söder Sportfiske

Kontakter


Daniel Hörnqvist, VD, daniel.hornqvist@sportfiskeprylar.se, +46(0)73 36140438
Erik Nordén, CFO, erik.norden@sportfiskeprylar.se, +46(0)70 7143616
Söder Sportfiskes Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

Om oss


Söder Sportfiske, organisationsnummer 556656-9447, är ett ledande sportfiskeföretag i Norden med en stark etablerad omnikanalplattform med e-handel via domänerna Sportfiskeprylar.se, Sportfishtackle.com, Sportfishtackle.de, Sportfishtackle.fi, Sportfishtackle.nl, Sportfishtackle.fr, Sportfishtackle.dk, Sportfishtackle.no och Fishline.se samt fysisk handel via butiken Söder Sportfiske. Verksamheterna erbjuder ett brett och genomtänkt sortiment för det moderna sportfisket och erbjuder kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Bolaget äger och saluför produkter under de egna varumärkena Söder Tackle, Söder Sportfiske, Eastfield Lures, VATN, ANGLRS, Troutland, HQ Flies och Fishline. Söder Sportfiskes aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet SODER. Mer information finns på www.sodersportfiske.se.

Denna information är sådan information som Söder Sportfiske är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-10-24 07:30 CEST.

Bifogade filer


Söder Sportfiske Q32025

Alla fiskenyheter direkt till din mail? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Följ FishEco på Instagram här!

 

Annons

Sportfiskeprylar
Rekommenderade artiklar

Kommentera