Anmälda fiskar, Supersize

121

2023-05-26

Uppgifter om fångsten

Vi körde in mot lä för att käka. Henke plockade fram maten medan jag, minuten innan paus, kastade efter gädda. Ganska nära båten högg det stenhårt och jag sa orimligt lugnt till Henke - Du kan nog ta håven på denna.
Efter en rusning och en odramatiskt fight gled hon in i håven.
Kanske inte så man föreställt sig att ta nytt spinn-pers, men ack så roligt ändå!

2023-05-26

2023-05-21

Uppgifter om fångsten

tog en tur med min fru evelina på blandat tur sol och fiske. vi stannade till vid en grundtopp mitt i sjön. med 3 meter på toppen och 15 meter runt om. sänkte ner megaliven. och skannade av lite. såg 3 individer i frivattnet. och drog ett kast imot dom. smack första kastet upp kom en urlekt hona som var väldigt tun. 1,31 kg.

2023-05-20

Uppgifter om fångsten

Stanna till på en kant som första spot, gick igenom några beten/färger innan BullTeezen åkte på. Precis när vi börja diskutera platsbyte, får jag ett rejält hugg 20m från båten. Efter en liten stunds kamp får vi upp fisken intill båten, efter håv försök nummer två lyckades vi få upp den i båten. Vilken glädje när man ser att man ökat sitt Gös PB rejält med mer än 4kg och ett nytt fiskeminne.

100

Uppgifter om fångsten

En grym firre som klapp stenhårt, ett välkommet inslag i en annars trög dag!

2023-05-05

2023-04-21

Uppgifter om fångsten

En seg kväll med kall nordanvind och både gösar och gäddor som mest flydde våra beten... Men till sist skymtar jag en riktig "Sjöko" på AT ca 3m under ytan. Gjorde ett kast som landa 10m bakom fisken och sedan var de att veva hem Bullteezen så sakta som de bara går för att behålla betet nära ytan. Gösen får syn betet och lunkar sakta fram men känns extremt tveksam... Med ca 5m kvar till båten ser jag att fisken börjar ladda och sen klippte de till i spöt utan motstycke! Tur var väll att Flickvännen var med och flög upp ur stolen och skopade upp fisken innan jag ens fick se den bryta ytan. Sen var de eufori resten av kvällen!

2023-03-16

Uppgifter om fångsten

Kallt, mörkt och tungt! En sakta hemtagen ”The pope” resulterade i en fantastisk drömfisk! 50,5 cm och hela 2100 gram!

2023-03-14

Uppgifter om fångsten

En väldigt speciell abborre för mig och ett ögonblick jag aldrig lär glömma.
Jag har kämpat hårt för denna, jag har fångat många stora abborrar, men detta är något helt annat.
Det var en riktigt bra fight och jag var inte helt säker på att det var en abborre förrän jag såg denna otroligt vackra stora predator, omg!!

2023-02-25

Uppgifter om fångsten

Jag och Filip körde en heldag i sundet. Det var kallt, blåsigt och stundvis snöstorm.
Vi lyckades få varsin abborre på morgonen men efter det blev det väldigt svårt. Under dagen lyckades vi enbart lura upp några mest oönskade gäddor.
Med halvt förfrusna fingrar funderade vi på att ge upp. Men nej ett sista försök innan vi kör hem.
Jag lånade ett bete av Filip. En svävande och grundgående wobbler på 11cm. Detta hämtade jag hem plågsamt sakta. Jag ryckte hem det någon decimeter och lät det hänga i flera sekunder i pauserna.
Bara 3-4 meter från båten kom hugget. Fisken kom upp i ytan i mothugget och jag ser att den är stor. Jag slänger mig efter håven och precis när jag ska håva flyger betet ur munnen. Som tur för mig sprattlar abborren åt rätt håll och glider ändå in i håven.
Jag såg att hon var stor men jag trodde inte att hon skulle vara så tung. 2390g och ett nytt personbästa. Ett fantastiskt avslut på en tuff dag. Och ibland lönar det sig att härda ut!

2023-01-17

2022-12-16

120

2022-11-20

Uppgifter om fångsten

Grym gädda som otroligt försiktig klippte jiggen efter en lång trög dag 🎣

125

2022-10-21

Uppgifter om fångsten

I helgen gick startskottet till sportfishmasters finalen av och vi i "Team Zander Brothers" lyckades knipa första placering med 545cm på våra fem längsta och denna drömgäddan blev tävlingens längsta.
Helt magiskt och ett minne man sent kommer glömma!

2022-10-14

Uppgifter om fångsten

Väldigt seg start på våran tripp ner till sundet, som helt byttes ut till en succé tripp.

Det är vindstilla och vi ser abborrar jaga I ytan en bit bort, beger oss dit! Kast efter kast dansar med jiggen över gräset det hugger och tar tvärstopp, känner direkt att denna fisken är stor!! Kort fight efter rätt hård drillning landar fisken i håven... den där är stooooor 😄 låter den vila i håven en stund och det är när man tar upp den man fattar hur stor den igentligen är. Väger och mäter fisken som sedan lungt släpps tillbaka till sitt rätta element. Fisken väger helt fantastiska 2320g och 51cm lång detta är ju heeelt otroligt en svensk abborre över 2 kg hade jag aldrig kunnat drömma om 🥰

2022-10-14

Uppgifter om fångsten

Fick denna ca en halvtimme efter min drömfisk på 2kg++ så den kom lite i skymundan denna dagen men är helt klart en magisk fisk på alla sett och vis! Detta var min 3e fisk över 50cm denna dagen 😍

123

2022-09-16

Uppgifter om fångsten

Låg och kastade av en brant där betesfisken samlats när denna fisk kastade sig över mitt bete. Var ensam i båten denna gång så vart extra spännande att drilla och samtidigt sätta ihop håven. Men efter 3st tunga långrusningar kunde jag få in henne i håven. Mättes till 123.7cm och 10710gr. (121cm liggandes på rapala måttbandet utan att jag håller i) Supersize gädda nr.2 för mig

2022-09-11

Uppgifter om fångsten

Dagen efter mitt nya PB på abborre kliver denna supersize borren på.
Den tog på en shad fiskad under ett stim med betesfisk.

2022-09-10

Uppgifter om fångsten

En riktigt trög morgon på vattnet resulterade tillslut i en fisk jag bara kunnat drömma om tidigare.
Den inhalerade en free-riggad Gunki Boogie craw som om det inte fanns en morgondag.
Lyckan var total när den hamnat i håven efter en rejäl kamp och detta blev dagen då jag fick ett nytt längd-PB på abborre.

2022-09-03

2022-08-23

Uppgifter om fångsten

Fick en nätrullare på 89cm i våras så därför kändes extra skönt att få denna gös.

124

2022-08-21

Uppgifter om fångsten

Denna fisk fick vi i lag Team JoNi den 19 Juli i år, så vi visste att det fanns en magisk fisk i vattnet under tävlingen som va nu I helgen, Nordic river pike open, grejen va ju den att våra konkurrenter från Lycksele visste också vart vi hade tagit den ungefär, så under hela Fredagen under tävlingen så stod dom där och dunka på utan resultat... Lördagen kom och jag och team kompisen Johnny Ågran såg en lucka att hinna till området innan någon annan kom, väl på plats så kasta vi en hel hög med olika beten, swimbaits, Jerks, tailbeten tills jag lyckades hitta rätt! Scoutswim Cabaret Flash! Och som någon skulle ha sagt: SMACK I BACKEN! Stenhårt hugg över en djupkant in mot ett gräsflak på ca 2,5 m djup.
Jag och Johnny titta på varandra å sa samtidigt DET ÄR DEN!!!!!! och efter en nervös drillning låg den I håven. Det är först nu man fattar hur det är för grabbarna i bla pike fight, det bara slapp, tårarna rann, skaka i hela kroppen, skakig på rösten tills man fatta vad som hänt. Att få denna fisk på en tävling är ju helt fantastiskt! Och med denna fisk kammade vi hem segern i Nordic river pike open!

2022-08-20

Uppgifter om fångsten

I helgen tävlade vi i team Fish & Pripps i Umeå Big Perch. I tävlingen tog vi förstaplatsen och jag lyckades även vinna tävlingens längsta fisk på 51 cm. Lagets top 5 (cm): 51, 49, 46, 46, 46

Fisken på 51cm blev min första supersize och vägde in på 1770g!
Fisken tog på en gbump 10,5cm sakta hemtagen med långa pauser, längsmed en djupkant. Ett bete som jag fått av min gode vän @jensbyholm

Lite bakgrunds info är att jag strax innan drömfisken, då hade jag knäckte ett av mina favorit spön. Så jag var lite uppgiven då jag inte längre hade två spön så jag snabbt kunde byta mellan två tekniker/beten. Eftersom fisket var trögt och vi inte riktigt lyckades med våra shadteez i olika storlekar så tog jag mig tiden att välja ett annat bete. Valet föll på en gbump, i första kastet satt 51cm fisken.